Pretentii exagerate

De 5 luni traiesc prinsa intr-un roman rothian privind zbaterea personajului principal in propria-i furie neputincioasa cu frustrarea subiectului ce nu primeste satisfactie, dar si cu acuitatea analistului constient de absurditatea sperantei ca intr-o buna zi ceilalti vor intelege si se vor cai. Atata doar ca pana acum nu m-am apucat sa lucrez la romanul defaimator, revelator, zguduitor, desteptator de constiinte, daramator de comoditati facile, datator pe fata a ipocriziei, si tot ce altceva mi-as mai putea imagina ca ar deveni un astfel de demers. Ceea ce urmeaza e romanul meu pe scurt.

Mint de fapt. Analistul s-a dovedit incompetent si n-a avut idee de vastitatea cuprinsa de mania otravitoare. O intamplare paradoxala mi-a deschis ochii. Dar mai intai sa fac incursiunea in trecut. Acum 5 luni, cineva mi-a adresat o replica in care lucruri dragi sufletului meu au ajuns tangente cu parti anatomice ce se tin acoperite in public. Expresia, parafrazare a expresiei originare ce are doar referinte animale, e atat de uzuala incat pentru multi si-a pierdut caracterul injurios in zilele noastre in care pudoarea e perimata. Am asteptat zadarnic scuzele, crezand cu putere la vremea respectiva, oooo naiva de mine, ca cineva-ul mi-e prieten. L-am taiat de pe lista dupa o vreme, pastrandu-i pe ceilalti. Atentie, e vorba de prieteni imaginari, doar eu mi-as fi putut inchipui ca orice prietenie virtuala e reala. Alaltaieri, cineva-ul a sarit in apararea unei femei insultate de ce stiu eu cine. Si desi impulsul initial a fost sa-i spun vezi-ti mai bine de barna ta, justetea actiunii sale a patruns pana la urma si in mintea-mi chinuita de ganduri razbunatoare.

Cand vezi o femeie insultata sari in apararea ei. Cand vezi un prieten insultat sari in apararea lui. Eu asa as face. E o chestiune de principiu. Nu trebuie ales intre doi prieteni, e suficient sa-i bati nesimtitorului obrazul ca sa-i atragi atentia. Iar cand am fost eu in situatia respectiva nimeni n-a facut-o. Pe rand, prietenii mei au comentat mai departe, facandu-se ca nu observa. E disputa lor, nu a mea, nu ma bag unde nu-mi fierbe oala, refren toropitor, adormitor de vinovatii nedorite. Linie cu linie, ignorarea cu intentie a revoltei mele infasate, nedumerite, sfioase si un pic jenata ca acele cuvinte au gasit calea spre mine,  s-a ingrosat, tacerea legitimandu-i autorului comportamentul si confirmandu-i parerea ca n-a gresit.

Unii n-au observat. Intr-o mare de obscenitati, una suplimentara a parut doar o alta figura de stil. E trist ca unii oameni cred ca e normal sa se vorbeasca vulgar in fata unei femei. E trist si ca cei care nu considera ca e normal, nu spun nici macar o data sst, un pic de respect, avem o persoana delicata in mijlocul nostru. Iar in spatiul virtual scris prezenta e continua, pai nu era nici o doamna cand am zis asta nu e decat un biet pretext naparlit. E trist si ca apelul la decenta e taxat cu ironii.

Unii au observat si mi-au trimis mesaje care au parut sa aline amorul propriu ranit de atata indiferenta. Te intelegem, nu trebuia sa spuna asa ceva, mi-au scris. Le-am raspuns rugandu-i sa nu cumva sa-i sugereze sa ceara scuze. Omul care nu crede ca a gresit, minte cand se scuza. Am inteles abia ieri. Asteptam niste scuze oneste si acceptarea faptul ca asa sunt eu, astfel de vorbe ma ranesc. N-as fi vrut sa-l traga de maneca vezi ca pin e suparata, imbuneaz-o, ci sa-i spuna eu cred ca ai gresit. Sunt de fapt dezamagita si de ei, pentru ca n-au stat alaturi de mine in tristetea de atunci eroic si in fata tuturor. Infruntand oprobiul partizanilor nudismului. Pentru ca asa cum am mai spus, eu asta as face pentru ei. M-as lua la tranta cu Muma Padurilor, Zmeul Zmeilor si Scorpia Apelor ca sa-i apar de cei ce-i ranesc. Doar in fata gandacilor as fugi, caci are si curajul meu niste limite.

Ne-am obisnuit sa privim pasivi cum straini, vinovati doar de lipsa unei vechimi, sunt agresati in chatroom-uri de partenerii nostri de discutie. Asteptam sa treaca furtuna si continuam ideea de unde o lasasem in aer intrerupti de interventia violenta. Ne indignam cand vedem la televizor indiferenta cu priviri plecate la agresiuni din viata reala. Noi nu l-am lasa pe ala sa-l snopeasca in bataie pe amaratul ce-o-ncaseaza. Ia uita-te la oamenii aia, cum stau, se uita si nu fac nimic. Doamne, ce s-a mai ales si de lumea asta. Si in exercitiul acesta de autoadmiratie, nu observam ca noi suntem lumea. Ca noi suntem chiar oamenii ce stau ca spectatorii si nu fac nimic. Mi-e rusine pentru fiecare mardeiala bloggeristica la care am asistat si la care n-am zis ceva raspicat, indiferent daca victima a fost in stare sa se apere sau nu.

Si de acum am ridicat pretentiile. Vreau altfel de prieteni. Care sa nu se teama, sa aiba voci ce acopera tumultul intolerantilor de serviciu si sa ma apere in orice imprejurare. Spidermani, batmani, supermani. Eu asta le ofer lor si cine nu poate sa-mi dea inapoi la fel de mult, sa stea mai bine la o parte.

Nota: Va rog sa va abtineti de la glume si emoticoane.

117 Responses to “Pretentii exagerate”


  1. 1 malasuerte Ianuarie 19, 2009 la 6:26 pm

    pin,
    nu ne cunoastem prea bine , dar am inteles tot ce ai postat zilele trecute .Culmea e ca ma regaseam si eu in randul celor de care vorbesti .In alte situatii, cu alte personaje ,dar cam la fel .SI mi-am dat seama cand ai replicat unui baiet care habar n-avea cum sa vorbeasca cu o doamna .
    Nu-i o mandrie ,dar ma regasesc aici
    „Mi-e rusine pentru fiecare mardeiala bloggeristica la care am asistat si la care n-am zis ceva raspicat, indiferent daca victima a fost in stare sa se apere sau nu”

  2. 2 camelguilde Ianuarie 19, 2009 la 6:28 pm

    Dac-ar fi după mine, aş extinde „E trist că unii oameni cred că e normal să se vorbească vulgar în faţa unei femei.” la „E trist că unii oameni cred că e normal să se vorbească vulgar.”

    Aşa sunt io şi nu ştiu zău cu cine-oi semăna!

    Cu siguranţă nu sunt supercamel, da’ câteodată, când mă dau de trei ori peste cap, îmi iese transformarea. Sper doar să-mi iasă şi atunci când chiar este nevoie.

  3. 3 aspida Ianuarie 19, 2009 la 6:59 pm

    Pin, io-s una din cele carora i-ai sarit în aparare…
    Cum stii, stau la mine-n banca si nu prea scot nasul pe-afara… acum m-a tras cineva (alt cavaler pe cal alb, al meu) de mâneca, asa ca, desi intuiesc ceva-ceva, nu-s în tema si, deci, ma abtin.
    Tot ce pot face e sa-ti urez sa rezisti (psihic, evident) si, desi n-ai sa fii de acord ACUM cu mine, sa încerci tratezi cu indiferenta personaje ca cele de-acum 5 luni…
    Ar mai fi de spus, însa mi-e greu sa ma adun coerent…

  4. 4 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 19, 2009 la 9:53 pm

    pin:
    Eu nu stiu ce s-a intamplat recent. Imi amintesc insa multe episoade sinistre. After all, sunt cel mai vechi din zona. Nu e un mare privilegiu. Deseori e o povara. Esti martor neputincios in fata disolutiei complete sau a poluarii radicale intr-o comunitate in care nu avem ca ciment identitar decat ordinea discursului.

    In orice caz ai perfecta dreptate. Exista ceea ce se chema delict de indiferenta. E un delict moral, dar asta nu inseamna ca nu e purtator de responsabilitati. Urasc cu ura grea lapidarile virtuale. Nu doar pentru ca sunt scabroase, dar mai ales pentru ca sunt lase. Desfid pe oricine scuipa atacuri la persoana sa faca asta face to face. Cu mine sau cu altii. De cafteli virtuale m-am saturat de foarte, foarte multa vreme.

    Parerea mea despre vulgaritati o cunosti foarte bine. Exista insa femei care nu au nicio problema cu recursul la organele genitale in spatiul discursiv public. Cu aceste cazuri ce faci? Cine imi da mie dreptul sa imi arog calitatea de director de constiinta? Daca o persoana este atacata grotesc si ea revine cu obstinatie in locul cu pricina, ce poti sa faci?

    You have to pick not only your fights but also the battlegrounds. There are places where, you know… everything is still clean. For now anyway.

    Ultimul lucru. Scuzele. Toata lumea se prevaleaza de acest mecanism. Am ranit, am fugit, m-am scuzat. Who cares? Scuzele astea virtuale nu inseamna altceva decat niste taste lovite intr-o anumita ordine. Mai mult decat atat, ele sunt oferite pentru ca exista presiunea de a pastra aparentele intr-o lume in care masca e mai importanta decat orice altceva. Nu au substanta, si din pacate nu au consecinte. Eu unul prefer sa nu primesc scuze, dar ca X sau Y sa isi revizuiasca comportamentul pe termen lung. Fata de mine sau fata de altii. Asta conteaza pana la urma.
    Nu uita ca spre deosebire de lumea reala ( unde vorbele se pierd), in lumea virtuala noi toti lasam urme. Blogurile sunt arhive ale felului nostru de a fiinta impreuna. Nu poti sa negociezi cu o arhiva, nu poti sa o minti si nici sa o cosmetizezi. Poti doar sa o distrugi, dar si asta e un semn a ceea ce esti sau a ceea ce ai devenit. Te-ai gandit ce forta are un simplu enunt de tipul „acest post a fost arhivat”? Poate ca tu da, dar altii sigur nu.

    Live long and prosper!

    P.S. Ma gandeam ca nu avem nevoie de superheroes, ci doar de decenta, toleranta, empatie si responsabilitatea propriilor acte. Acum pe masura ce tastam, am realizat ca avem totusi nevoie de o forma de eroism, iar singurul erou veritabil asumabil ca model ramane doar el ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha.
    Dixi et salvavi animam meam.

  5. 5 camelguilde Ianuarie 20, 2009 la 1:20 pm

    Special pentru pinguinul de iarnă:

    Penguin Awareness Day [Jan 20]🙂

    http://www.123greetings.com/events/penguin_awareness_day/penguin4.html

  6. 6 windwhisperer Ianuarie 20, 2009 la 3:00 pm

    Sincer regret dezamagirea Ta .
    Daca eram ” acolo” hurricane ma faceam !
    Do not lower U expectations !
    take care , j.

  7. 7 pinguilde Ianuarie 20, 2009 la 10:08 pm

    Deoarece mi s-a spus ca sunt infantila cu pretentiile mele, am schimbat titlul. Admit ca sunt exagerate. Nimeni nu-mi datoreaza asa ceva si stiu asta. Si totusi o pretind, pentru ca am crezut in toate povestile din scoala despre prieteni. Si despre cum sar ei cand esti la ananghie. Si chiar daca acum prieten inseamna sa te complimentezi reciproc, sa spui o vorba buna la necaz, sa fii politicos, sa recomanzi ceva ce ti-a placut, sa te intrebi de sanatate, mie nu-mi ajunge. Pentru mine definitia prietenului este aceea cu „la nevoie se cunoaste.”

    Eram o „gasca”. Si in clipa in care m-am simtit mai mult decat incomfortabil, nimeni n-a zis, „stati un pic, hai sa ne adaptam la cel mai fragil dintre noi, ca sa ramanem impreuna”. Pana atunci radeam cu totii, eu nu cerusem sa ne restrangem la glume de manastire, si nu cred ca o curatire a limbajului ar fi fost un sacrificiu atat de mare. Dar am comis delictul de sensibilitate si ca urmare mi s-a dat de ales intre: iesi din gasca sau stai si suporti.

    Pentru ca imposibilitatea frecventarii blogului respectiv concomitenta cu aparitia unei multimi uriase de referinte pe restul blogurilor la cat de bine se simte gasca acolo, asta a fost. O eliminare din grup. Mai ales ca nici in alte parti nu i s-a cerut viteazului o exprimare mai ponderata. Lucrurile acestea sporesc discomfortul.

    Si da, cu scuzele asa e cum zice doc. De aceea n-am vrut scuze de fatada. Pe acelea le-am primit acum. Cu adaugarea „nu cred ca avea cum sa te jigneasca cele spuse”. De la prieteni am asteptat sa-i spuna: „n-a fost un gest cavaleresc”. Mentionarea decenta a unei dezaprobari. Ceva mic, dar sa fie.

    Respectivul se intreaba acum, si intrebarea nu-i complet lipsita de temei: daca cei ce mi-au scris au considerat ca el a gresit, de ce mai intra sa-i vorbeasca? Un raspuns care mi-a fost dat, si pe care-l respect si inteleg, e ca cu el personal s-a purtat intotdeauna ca un domn. Corect. Acesta e un motiv intemeiat pentru continuarea legaturii. Nu insa si pentru pastrarea tacerii. Nu daca imi este si mie prieten adevarat.

    Si imi pare nespus de rau ca ii atac fatis exact pe cei care au dat dovada de sensibilitate. La momentul primirii, mailurile lor au alinat. Si chiar daca pare asa, nici nu-i condamn. Pe nici unii. Astia suntem toti. Imperfecti, uratei, tematori sa nu fim si noi exclusi din grup. Inteleg prea bine reactia fiecaruia. Dar pentru ca sunt un Don Quijote veritabil, m-am hotarat sa cred ca am prieteni care au vazut intamplarea si care pot merge acum la cel in cauza pe blog si sa-i spuna: „stii, cu mine ai fost intotdeauna un domn, dar cu pin n-ai fost.” Iar pentru asa un curaj e nevoie de un superhero. Unul modern si caruia putem sa-i gasim un nume.

  8. 8 aspida Ianuarie 20, 2009 la 10:22 pm

    Pin draga, spui:
    «prieteni care au vazut intamplarea si care pot merge acum la cel in cauza pe blog si sa-i spuna: “stii, cu mine ai fost intotdeauna un domn, dar cu pin n-ai fost.”»
    Îmi pare rau, dar nu am deloc senzatia ca a fost «un domn» cu mine, chiar daca a suspinat si a facut taraboi când am parasit gasca de pe blogul lui… asa ca, nu-ti pot împlini dorinta, desi tare mi-ar placea… serios…
    În plus, am convingerea ca, oricum, nu sunt perfect în tema cu ce se-ntâmpla/s-a întâmplat… în consecinta, desi «compatimesc» cu tine, mare lucru nu pot face…si-mi pare rau.

  9. 9 pinguilde Ianuarie 20, 2009 la 10:31 pm

    mala
    Respect pentru ca ai stat, ai cugetat, te-ai simtit vinovat si ai recunoscut-o cu glas tare.

    camilutza mea draga
    Tu esti cel mai fantastic supercamel pe care-l stiu eu. :hug:

    aspi
    Unde se vinde indiferenta asta? Eu n-am gasit pe nicaieri. Psihic n-am de ce sa nu rezist. Am dat un ultimatum stiind ca n-am dreptul sa-l dau. Tocmai pentru a tria. Sunt pregatita sa raman singura, dupa o cugetare foarte seriosa. Spre binele psihicului meu.

    doc
    Nu s-a intamplat nimic in ultima vreme. Doar s-au strans multe picaturi mici mici mici. Vezi ce-am scris mai sus. Plus situatia similara in care respectivul s-a erijat in aparator al onoarei doamnelor in general si a unei domnite in particular. La alte lucruri scrise de tine voi reveni peste cateva zile. Pentru ca acelea sunt lucrurile care merita dezbatute. Supararea mea e prea personala, dar e a mea si o ingrijesc cu multa atentie.

    windy
    Ai fost prezenta. Dar ocupata cu dezvinovatirea ta, desi nu te facusesi vinovata decat de cel mult neconsiderare a multiplelor interpretari ale vorbelor tale. Toata lumea are de fapt circumstante atenuante. Tu mai puternice decat ale altora. Insa sa faci ceva in ciuda circumstantelor atenuante, aici e provocarea.

  10. 10 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 20, 2009 la 11:00 pm

    pin:
    Eu am impresia ca exista ceva care mie imi scapa in toata povestea asta. Nici nu sunt sigur ca vreau sa aflu ce este. Exista o bucatarie a blogurilor ( construita prin mailuri si mess) la care eu nu am acces. Nici nu imi doresc sa am.

    Mai e ceva. Daca aici ne referim strict la un om si la un blog, cred ca e normal ca persoana in cauza sa fie invitata sa-si sustina punctul de vedere… public si deschis. Uneori rufele mai putin curate se spala si la rau, nu doar in basement. Just my opinion.

    Gasca despre care vorbesti ( desi mie nu prea imi place termenul- prefer cel de comunitate) a existat doar acum foarte multa vreme. Nu stiu daca iti amintesti ce se intampla pe blogul lui AG de la GSP ( hat acum mai mult de 2 ani) sau la GA tot in perioada aia. Acum nu este altceva decat un Ersatz care functioneaza prin inertie sau prin loialitati virtuale.

    Cand fiecare (cu mici exceptii) si-a „tras” blogul propriu, s-a instalat un soi de vocatie de mic feudal. Teritorialitatea, instinctul de proprietate, competitia si in final devertebrarea a ceea ce era comun au aparut in mod natural.

    Iti inteleg reprosurile. Sunt intemeiate. However, iti amintesc ca nici atunci cand eu si altii am fost atacati, nimeni (cu exceptia lui nemesis, care e un copil) nu a spus nimic. A fost placut? Not quite. Nu cred ca doar gender-ul si vulgaritatea sunt esentiale aici. Exista atacuri chiar mai joase decat recursul la anatomic. Unele se pot califica drept asasinate morale. Nu glumesc…din pacate.
    AG ar spune ca ne luam prea in serios si ca spatiul asta virtual genereaza un soi de paranoia virtula. Poate ca are dreptate. Poate ca trebuie sa ne strangem jucariile si sa ne vedem de vietile noastre. After all, there is a whole world out there.

  11. 11 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 20, 2009 la 11:05 pm

    pin:
    E clar ca habar nu am despre ce e vorba! Damsels in distress? Habar nu am despre asa ceva. I better shut the hell up.

  12. 12 windwhisperer Ianuarie 21, 2009 la 2:31 am

    pin ,
    light me up , pls😦

  13. 13 genial american Ianuarie 21, 2009 la 7:38 am

    @ pin

    Am un comentariu la mine ( # 50) care te priveste. Vreau sa fiu sigur ca stii.

  14. 14 socio Ianuarie 21, 2009 la 11:07 am

    pin: Si gasca si ideea de gasca de care amintea doc se transforma in fiecare zi. Si asta nu-i neaparat un lucru rau. La inceput gasca a fost un grup de oameni care fara sa se cunoasca sau sa aiba vreo legatura unul cu altul a descoperit placerea de a petrece o parte din timpul zilei sau noptii impreuna. Daca arhiva lui AG de la gsp ar mai exista, te-as trimite sa citesti Oscarurile din 2007 comentate pe blogul lui AG. Pentru ca ea nu mai e, incearca http://adriangeorgescu.wordpress.com/2007/03/29/cum-ati-ajuns-pe-blogul-meu-de-la-gsp-de-ce-ati-ramas/
    Totul a fost frumos si ok pana au inceput sa apara nuante de genul: „ma asteptam ca …” sau „nu m-as fi gandit niciodata ca…” si asta nu direct, pe blog, ci in spate, prin messuri sau mailuri. Barfa virtuala, noua plaga a umanitatii…
    Probabil n-ai asistat la “celebrele” (pe atunci) clinciuri intre mine si papa… Doc, GA, marco, j, the man, AG, AfterD stiu despre ce vorbesc. Rad si acum cand mi-l amintesc pe marco spunand la una din „discutiile” astea ceva de genul: „mi-am luat popcornu’, voi bagati”🙂 Desi multe mi-au lasat un gust amar si asa cum zicea si GA, am trecut o perioada la colt, am revenit, pentru ca existau oameni pentru care imi eram mie datoare sa revin. Printre ei, paradoxal, e si papa. Si cand am revenit, n-am cerut nimanui nimic in schimb. Pentru ca eu nu aveam sa le dau decat un comment pe un blog… Pe care ei pot sa-l citeasca sau sa-l ignore. Asa cum si eu le pot citi sau ignora pe ale lor.
    Asadar, sa ne recitim cu bine!

  15. 15 pinguilde Ianuarie 21, 2009 la 1:13 pm

    aspi
    Ma refer la cei care-l viziteaza in mod curent.

    doc
    Nu iti scapa nimic esential. Intamplarea pe care n-o cunosti a fost doar declansatorul constientizarii de ce anume sunt dezamagita. Sunt dezamagita pentru ca atunci cand mi-am exprimat neplacerea si raspunsul venit imediat a dat clar de inteles ca nu inteNici eu nu sunt incantata de cuvantul gasca, dar a devenit marca, de aceea l-am folosit. Nu aparitia atator bloguri a generat dezintegrarea. Ci aparitia catorva gen chatroom. Nici eu, si cred ca nici socio de exemplu nu suntem interesate de concurenta, sau de marit vreo parcela. Avem doar un loc unde ne scriem gandurile.
    Pe papa l-am invitat de alaltaieri. N-a facut-o pana n-a vazut comentariul ce i l-a lasat ga.
    Nu tin minte atacul asupra ta. E posibil sa te referi la cel de care mi-ai scris intr-un email, intamplat pe acelasi blog dupa ce am plecat eu de acolo? Daca da, n-aveam cum sa te apar. Daca as fi fost acolo, fii sigur ca n-as fi tacut. Pentru prieteni nu m-am fofilat niciodata, decat daca am ajuns prea tarziu si nu mai avea absolut nici un sens. Si daca te consoleaza cu ceva, dupa ce mi-ai zis de intamplarea cu pricina, in particular le-am spus celor doi cu care am contact in afara blogurilor ca eu nu sunt de acord cu ce au zis. Unul dintre ei isi ceruse scuze la ga deja.

  16. 16 pinguilde Ianuarie 21, 2009 la 1:29 pm

    socio
    Am asistat la incheierea armistitiului. Si atunci baietii au sarit toti pe papa sa-ti ceara scuze!!!!!

    Asta as vrea. Cand vedem pe cineva care insulta sau sesizam ca cineva a fost ranit printr-o vorba fara rea intentie, dar necugetata, sa nu ne mai vedem linistiti de apasatul pe F5.

    Am vazut mai multe situatii din acestea in decembrie, dar retroactiv din pacate. N-as fi tacut.

    doc
    Ca tot vorbeam de cititul retroactiv. La premiul pe care i l-ai dat lui j, mi s-a parut ca malasuerte daduse raspunsul corect inaintea lui. Cerusesi o locatie si numai atata. j a spus mai mult, dar primul cred ca a fost mala. Just in case, pentru ca poate l-a intristat faptul ca a fost ignorat.

  17. 17 nastylicious Ianuarie 21, 2009 la 1:33 pm

    Pin
    Sint alaturi de tine.

  18. 18 pinguilde Ianuarie 21, 2009 la 5:50 pm

    ga
    Ei, m-am prins in sfarsit. Tu iei rugamintea mea pentru cei deranjati de obscenitati sa o declare tare la papa, ca pe un ultimatum pentru tine. Nu, nu, nu. Cine crede ca-s acceptabile, asta crede, n-o sa pretind sa-si schimbe convingerile.

    Singurul lucru pe care-l astept de la prieteni e chestia cu F5-ul.

    Si gata, declar deschis sezonul de glume, am primit si de la papa asigurari ca nu-mi va mai vorbi asa.

    Si inainte sa plec acasa, vreau sa multumesc tuturor supereroilor mei. Aveti un loc mare la mine in inima. Apartamente de lux.

  19. 19 pinguilde Ianuarie 21, 2009 la 5:53 pm

    nasty
    Multumesc. Morilor de vant, feriti-va de noi!😀

  20. 22 the judge Ianuarie 21, 2009 la 7:44 pm

    glume?😯 glumesti, pin!

  21. 23 aspida Ianuarie 21, 2009 la 10:52 pm

    ce face F5?😉 pe bune, nu fac glume… e, cumva, similar cu „reload”?

  22. 24 anowen Ianuarie 22, 2009 la 6:46 am

    socio
    „… am revenit, pentru ca existau oameni pentru care imi eram mie datoare sa revin.”
    frumos spus! bravo!😀

    salutam!😀

  23. 25 pinguilde Ianuarie 22, 2009 la 1:44 pm

    socio
    Te vaaaad!

    Alex🙂
    Si un hug mare.

    judge
    Intotdeauna.🙂

    aspi
    Da, ala e F5-ul la noi majoritarii.😉

    anow
    Salutam, cum sa nu!

    doc
    Un hug mare. Si voi reveni (poate maine) cu ganduri la cele spuse de tine in primul comentariu.

  24. 27 the judge Ianuarie 23, 2009 la 4:13 pm

    “The hottest places in hell are reserved for those who in times of great moral crisis maintain their neutrality”

  25. 28 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 24, 2009 la 6:48 am

    pin:
    Back at you, but I do not think I deserve it😀

  26. 29 Alex_S Ianuarie 26, 2009 la 2:17 pm

    Ping!😀

  27. 31 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 27, 2009 la 7:47 am

    song!😀

  28. 32 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 27, 2009 la 7:48 am

    and a bong😀

  29. 33 Alex_S Ianuarie 27, 2009 la 2:10 pm

    All together now!
    Ping,
    Pong,
    Song,
    And a bong…😀

  30. 34 pinguilde Ianuarie 27, 2009 la 3:08 pm

    doc
    Ai deschis cu comentariul tau atat de multe subiecte incat e greu sa sa aleg ce sa acopar.🙂

    Parerea ta despre obscenitati. O cunosc pentru ca mi-ai facut onoarea sa o impartasesti cu mine in particular. Dar poate ar fi bine ca astfel de pareri sa fie cunoscute de mai multa lume. Urmaresc partial atat spatiul virtual romanesc, cat si pe cel austriac. Nu stiu de unde diferenta asta uriasa intre comportamente, mai ales ca altfel mi se pare ca ne incadram si noi si ei in aceeasi medie a cetateanului de rand al planetei.

    La noi lipsa de respect fata de ceilalti si opiniile lor e regula. Acolo unde nu este, poate fi urmarit mai bine ce se intampla. Vine unul strain si injura sau jigneste. Obisnuitii locului ii atrag atentia asupra nepotrivirii limbajului. O vreme se va pastra o atmosfera curata. Vine apoi cineva de-al casei si injura sau jigneste. Dintre ceilalti, cei care se simt prost tac. Si suparatul impune un nou standard al discutiilor.

    Parerile exprimate raspicat, care nu sunt contrate imediat, raman in „aer” si intimideaza. Se creeaza impresia de suport a cate unei idei doar pentru ca majoritatea nu indrazneste sa critice, din motive diverse (teama de respingere, complexe de inferioritate, etc). De aceea zic ca atunci cand credem altceva decat cei care dau tonul, e bine s-o spunem.

    Un exemplu inofensiv. Pe blogul unui prieten comun, partizanatul republican este exprimat atat de fara echivoc, incat putini democrati onesti ar indrazni sa-si faca opinia publica acolo. Si aceasta se intampla, desi probabil majoritatea participantilor la discutii sunt neutri. Ma refer strict la oamenii cu bun simt, nu la cei care vin plini de prejudecati si jignesc.

    Femeile care nu-s deranjate. Sunt fericite si intr-un mediu cuviincios, nu ele sunt problema. Daca se lauda in gura mare cu cate le suporta ochiul/urechea, celelalte nu vor mai recunoaste ca anumite expresii le deranjeaza. Si nici n-ar trebui puse in situatia sa pretinda o curatire a discursului; se poate ajunge la umilinte nemeritate. Norma decentei ar trebui fixata de cel mai slab si aparata de ceilalti. Cam ca ritmul mersului pe munte.🙂

    Persoana atacata ce revine si revine. Nu stiu. Uneori imi vine sa-i destram iluzia anonimitatii netului. Dar adevarul e ca nu stiu ce se poate face.😦

    Scuzele. Sunt cu totul de acord.

    Blogurile si virtualitatea lor. La fel. Cu totul si cu totul de acord. Ba mai mult. Luarea in proprietate a unui blog si masurarea succesului propriu pe baza numarului de accesari/comentarii porneste de la o premiza falsa. Blogul nu e casa proprie in care poti face ce vrei decat daca-l tii privat. Blogurile sunt mai mult societati pe actiuni, in care fiecare comentator isi are partea. Titularul este doar un manager sau cel mult actionar majoritar. Decizia de stergere sau arhivare a unui articol inseamna simultan distrugerea unei urme lasate din ceilalti si n-ar trebui privita cu atata usurinta.

    Si… that was a strong bong.😀

  31. 35 pinguilde Ianuarie 27, 2009 la 3:57 pm

    Discutia pe problemele de mai sus e deschisa tuturor, nu numai lui doc.🙂

  32. 36 the judge Ianuarie 27, 2009 la 4:58 pm

    pin

    parerea lui Doc despre obscenitati, de exemplu, nu e la fel de deschisa tuturor, ca problemele de mai sus😆😀

  33. 37 the judge Ianuarie 27, 2009 la 6:31 pm

    n-am raspunsuri, numai intrebari.

    de ce oamenii educati si inteligenti simt uneori nevoia sa se exprime vulgar? ma refer la doctori, profesori, ingineri, antrenori, presedinte…:mrgreen: si unde plasam injuraturile, in categoria larga a obscenitatilor verbale?

    te poate ajuta o injuratura sa transmiti mai clar un anume mesaj? cum ar fi, de exemplu: eu sunt seful aici!

    te poate ajuta o injuratura aruncata iscusit, intr-un anume context sa devii mai…popular? fara exemple😆

    te pot ajuta injuraturile sa-ti etalezi masculinitatea in fata unui anumit gen de public? dand senzatia ca nu esti un papa-lapte

    poti sa motivezi pe cineva, injurandu-l?

    sunt injuraturile o forma de comunicare? primitiva, e drept, dar totusi – comunicare?

    s.a.m.d.

  34. 38 windwhisperer Ianuarie 27, 2009 la 9:01 pm

    Salut fierbinte !
    tocmai am ” aruncat manusa ” la Andy intr-o discutie pe tema .
    Se pare ca e o morga la Romania sa fie asa . Ma nedumereste vulgaritatea din literatura romana…
    Se pare ca sunt explicatii pentru toate….
    Ce se intampla cu lb. Ro e mult mai obscen .

  35. 39 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 27, 2009 la 9:08 pm

    pin:
    1. Problema obscenului in spatiul public e veche si de nerezolvat. Totul se invarte in jurul dreptului la libera exprimare. Nu cred in cenzura- mai mult imi provoaca accese puternice de furie- dar sunt un mare fan al autocenzurii. Autocenzura nu se poate impune sau predica, indiferent cat de raspicata e pozitia publica. Exista sau nu. E un fel de reflex al imperativului moral kantian. Trebuie sa vina din interior. Daca e impus prin coercitie sau instalat prin persuasiune nu are nicio valoare reala.

    Mai mult decat atat exista si o distinctie important intre obscen si licentios. Philip Roth sau marchizul de Sade sunt 100% licentiosi fara sa fie o secunda obsceni. Cei care sunt programatic obsceni pe bloguri se considera de fapt licentiosi si charming. Uneori chiar sunt, deseori nu. Cum tragi linia in nisip? Uneori o tragi prin retragerea din spatii infestate de vulgaritati, alteori rami acolo si incerci sa dovedesti ca se poate si fara recursul la organele genitale, iar alteori te contaminezi.

    2. Partizanatul republican/ democrat or whatever nu cred ca functioneaza / sau nu trebuie sa functioneze ca inhibitor pentru opiniile diferite. Nu cred ca „proprietarul” blogului in speta e un spirit dogmatic si ca nu e in stare sa recunoasca o linie de argumentatie valida. Problema e ca nu prea sunt exprimate argumente de o maniera coerenta.

    Iti dau un alt exemplu. Ce zici de anti-americanismul visceral prezent in 99% din bloguri? Asa ceva inhiba libertatea de exprimare sau punctul de vedere heterodox? Prietenul nostru comun cum a fost tratat atunci cand a incercat sa chestioneze after the fact premisele vulgatei anti-americane? Acolo el era cel slab si nu am vazut pe nimeni sa-si calibreze atitudinea in functie de pozitia minoritara. Logica formala sau adevarul istoric au fost voios inlocuite de resentiment si pana la urma de atacuri la persoana. Nu e singurul caz.

    Mi-e mi-e clar ca romanii nu au nici vocatie comunitara si nici un simt al tolerantei prea dezvoltat. Din pacate. Soljenitzin si apoi Andre Gluksmann spuneau ca marele rau al totalitarismului a fost de fapt ca a fortat oamenii sa aleaga intre doar 2 optiuni ontologice: cainele lup/ gardianul sau canibalul. Nu cred ca am depasit inca efectele totalitarismului. Sa speram doar ca ne putem controla atat tentatia de zbir cat si pulsiunile antropofage… macar in mediul virtual.

    3. Ma bucur ca esti de acord cu mine😀

    4. I prefer the pipe😀

  36. 40 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 27, 2009 la 9:10 pm

    *André Glucksmann😀

  37. 41 explorish Ianuarie 28, 2009 la 8:51 am

    fascenanta discutia voastra. asa discursuri coerente si bogate am vazut rar in ziua de azi. romaneste😀. din cauza voastra m-am culcat cu f’o ora mai tarziu si acu’ pic de somn😛.

    baga-m-ash in vorba, da’ nu-mi vin cuvintele. asa ca pun doar acest link spre o privire (pseudo?)stiintifica asupra injuratului, o tema care m-a mai preocupat. ca si faza cu societatea virtuala, cum e ea o oglindire (cu anumite interesante distorsiuni) a societatii „reale”. va urmarez.

  38. 42 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 10:16 am

    In primul rand, ninge ca-n povesti.🙂

  39. 43 gingav Ianuarie 28, 2009 la 11:32 am

    doc:

    torcind fire din textul tau.🙂

    „Autocenzura… Trebuie sa vina din interior.”

    corect. culmea e ca doar initial e perceputa astfel: ca autocenzura, adica un efort voluntar. obisnuinta, care intervine dupa citeva zile, gliseaza „noul” comportament in sfera firescului.

    „Cei care sunt programatic obsceni pe bloguri se considera de fapt licentiosi si charming. Uneori chiar sunt, deseori nu.”

    uneori chiar sint, dar nu multumita tusei obscene.

    „spatii infestate de vulgaritati, …ramii acolo si incerci sa dovedesti ca se poate si fara” – demers sortit esecului. pozitiile sint inegale: emitatorii de obscenitati nu sint deranjati de discursul tau decent. iar daca tu nu esti deranjat de obscenitati, atunci nu e nici un demers: nu incerci sa dovedesti nimica.

    „anti-americanismul visceral prezent in 99% din bloguri” – wow.

    unde-s blogurile alea?

    [ daca-mi amintesc bine, circa peste-cinci-zeci-bune de procente din bloguri sint ale americanilor. hmm… ]

    si, de fapt, daca ar fi lucid, antiamericanismul, as opposed to „visceral”, ar fi sanctionabil?

    imi pare rau, nu pot sa tresar revoltat. blogurile intr-adevar mustind de antiamericanism (visceral sau nu) sint nerezonabile si merita puse pe „ignore”; or fi avind propria fauna de fani, dar sint nesemnificative in dezbaterea publica. semnificative mi se par discursurile intelectualilor romani creatori de opinie, si sincer sa fiu am remarcat doar pozitii pro-americane aici.

    in orice caz, exemplul tau iese din asumptiile lui pin („Ma refer strict la oamenii cu bun simt, nu la cei care vin plini de prejudecati si jignesc.”)

  40. 44 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 11:47 am

    judge
    N-am raspunsuri universal valabile la intrebarile tale, doar posibile raspunsuri. Adicatelea ar putea exista unii carora sa li se potriveasca.

    1. Pentru a iesi dintr-o izolare pe care ei cred ca le-a adus-o statutul intelectual? Sunt si unii care asa au crescut (vezi un intreg Arad de exemplu😉 ), cuvintele vulgare sunt cu totul golite de sens pentru ei. Si multimea injuraturilor are doar o intersectie cu cea a obscenitatilor. Asta d.p.d.v. matematic, ca la asta ma pricep eu.😀 Crede-ma, exista oameni care s-ar simti cumplit de jigniti daca le-ai spune in fata: Formaldehido!😆

    2. Injuratura ca forma de exprimare a superioritatii? N-am idee. Cu mine n-ar functiona si exista alte moduri de a te impune in fata celorlalti, simple si eficiente in fata tuturor. Competenta e unul dintre ele.

    3. Intre oameni care pretuiesc injuratura, da. Dar si acolo exista alte modalitati de a deveni popular. Farmecul personal n-are nevoie de injuraturi. Iar daca e nevoie, farmecul personal cam lasa de dorit. Nu?🙂

    4. E una din chestiunile care ma framanta. Mi-e clar ca aceasta este impresia pe care o au multi dintre cei ce injura. Ciudat este ca publicul este in general masculin si nu inteleg de ce ar tine un barbat sa para viril in ochii unui barbat mai mult decat in ochii unei femei. Acum e drept ca depinde si de femeie si sunt destule convinse ca vorba virila e tot una cu fapta virila. Dar experienta m-a invatat ca in realitate e invers. Si ca nu-s singura care crede asa ceva, se poate vedea si intr-un comentariu la andi, la postul cu limba romana. Suntem multe convinse de contrariu.

    5. Da, dar nu pe oricare cineva. La oricare functioneaza sigur si alte metode de motivare.

    6. Da, si n-as zice primitiva.

    Wow, am terminat.🙂

  41. 45 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 11:50 am

    windy
    Te-am citit. Nu pot sa nu remarc dubla masura aplicata in unele judecati acolo.😉
    Nu din partea ta. Oricum, discutia a fost interesanta.

  42. 46 explorish Ianuarie 28, 2009 la 12:21 pm

    pin,
    dupa mine, 2 are legatura cu 4. (la raspunsuri ma refer, nu la matematica :o). intre baietz egzista competitie subliminala, de care nici nu ne dam seama. iar injuraturile (parerea mea) se incadreaza in categoria chestiilor ireverente care semnalizeaza gene puternice, pe acelasi principiu copiii „rai” snt mai respectati in cadrul „peer group”-ului, pentru ca prin ireverenta lor fata de regulile impuse de „cei mari” semnalizeaza caractere tari, gena tare.

    asa ca sunt folosite (instinctiv) pentru a semnaliza „mascul alfa”. sau a incerca sa semnalizeze, pentru ca pe unii ii banui ca le folosesc pentru a masca „insecuritati” (nu stiu cum se zice rumuneste, temeri? neincredere in sine? ceva de genu’), pe altii pentru a fi acceptati in grup (venind tot din teama ca altfel n-ar fi).

    pe de alta parte, nenea asta bsiholog zice ca e si un mod eficient de a descarca energii, si ca, pe anumite planuri, „face bine” sa injuri. cica iti pune in functiune toata paleta emotionala si toate partile creierului (!). recomand articolu’, zice mai multe chestii interesante acolo.

  43. 47 explorish Ianuarie 28, 2009 la 12:28 pm

    citat din articolul mentionat, dar merita vazut si cum a ajuns la aceasta concluzie. asta si a propos de intrebarea cu „charmul”.

    „When used judiciously, swearing can be hilarious, poignant, and uncannily descriptive. More than any other form of language, it recruits our expressive faculties to the fullest: the combinatorial power of syntax; the evocativeness of metaphor; the pleasure of alliteration, meter, and rhyme; and the emotional charge of our attitudes, both thinkable and unthinkable. It engages the full expanse of the brain: left and right, high and low, ancient and modern. Shakespeare, no stranger to earthy language himself, had Caliban speak for the entire human race when he said, „You taught me language, and my profit on’t is, I know how to curse.””

    cu toate astea, injuraturile afecteaza puternic pe cei care le aud. „The strange emotional power of swearing–as well as the presence of linguistic taboos in all cultures– suggests that taboo words tap into deep and ancient parts of the brain.”

    si gata, va las🙂.

  44. 48 the judge Ianuarie 28, 2009 la 12:45 pm

    pin

    injuratura asta ai auzit-o? „Intelectualule!”😆

    intrebari noi

    de ce a devenit „cool” si „trendy” sa injuri si/sau sa folosesti limbaj vulgar/obscen?

    ma refer la promovarea, mai mult sau mai putin voluntara, a acestui mod de exprimare de catre televiziuni. in paranteza fie spus, am avut neplacerea sa vad mari actori romani, da’ mari de tot, jucand in productii de calitate indoielnica, folosind un limbaj absolut dezgustator. si mi s-au parut foarte, foarte ridicoli.

    de ce tineretul, copiii in special, prefera sa vorbeasca folosind argouri si jargoane😆 ? si asta se intampla in scoli, licee, facultati etc.

    explorish
    le zice bine psihologul tau.😐

  45. 49 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 12:56 pm

    doc
    Am primit intariri.🙂
    Asta imi scurteaza raspunsul intrucatva.

    Adaug la partea cu exemplul personal: Nu cred ca e nevoie de cerberi, dar o simpla mentionare din cand in cand a credintei in inutilitatea unui anumit vocabular, fara intentii moralizatoare (asa cum numai tu stii s-o faci), ar fi mai efectiva decat simplul exemplu personal. Ca sa fie vazut, uneori tre’ sa zici: priviti aici, acesta este exemplul meu personal.😉

    „Daca e impus prin coercitie sau instalat prin persuasiune nu are nicio valoare reala.” De acord cu coercitia, dar persuasiunea? Convingerea se poate referi si la credinte, nu numai la actiuni. Caz in care valoarea exista fara nici un dubiu.

    Partizanatul de orice fel functioneaza ca inhibitor pentru majoritatea oamenilor fara vreo legatura cu dogmatismul partizanilor, care in cazul de fata nu cred ca exista. Exista insa o teama prea larg raspandita intre oamenii suficient de inteligenti ca sa realizeze ca nu stiu totul, ca „datul cu parerea” ar deconspira nivelul „scazut” al desteptaciunii/culturii/informarii lor. Uite un alt exemplu. Cine in afara de mine (si de man si AG, dar ei nu se pun caci au ascendentul moral dat de discutiile purtate cu tine in nopti cu vin si fumuri) crezi ca are suficient curaj sa spuna pe un blog frecventat de tine: Celine Dion este una dintre cele mai grozave canterete ale prezentului?😆 Eeee? Sunt o gramada de fani Celine aici in spatiul virtual care-si inghit osanalele de spaima ta.🙂 Si ai aici si raspunsul meu la intrebarea despre ce inhiba: orice parere ce pare sa aiba sustinere. Ca e vorba de sustinerea celorlalti, morala sau cea oferita de competenta (si or mai fi si altele).

    Antiamericanismul. Exista (banuiesc ca te referi la bloguri romanesti, nu?) din pacate, dar in general mi se pare mai scazut decat lasa sa creada unele voci de peste ocean. Spatiul in care ma invart e totusi limitat. Care e media intolerantei la ce-i strain in general? Judecand dupa statistici ar fi pe la 10-15%. Luand valoarea aceasta drept etalon, antiamericanismul austriac e practic inexistent. Cel german e si el foarte scazut. Si austriecii si nemtii au prea multi turci ispasitori ca se la pese cu adevarat de americani. La romani, antiamericanismul mi se pare mai ridicat, de fapt ridicat de-a dreptul, dar la romani si intoleranta e mult peste medie. Asta nu o face mai acceptabila. Am apreciat (in recuperari) interventii de-ale tale si ale lui ga ca raspuns la replici jignitoare. E fascinanta persuasiunea pe care o exercitati cu o vorba bine gandita asupra unora dintre conlocutori. Cat de rapid se muta din extrema anti in mijlocul celor ce arunca priviri ingaduitoare diferentelor dintre noi. Nu functioneaza intotdeauna, dar asta e un indiciu al calitatii materialului uman din care e croit fiecare.

  46. 50 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 1:05 pm

    judge
    Astea au fost usoare.🙂

    1. Da, am auzit-o, e unul din raspunsurile la intrebarea 1. din setul precedent.😉

    2. Libertate fals inteleasa. S-a ajuns dintr-o extrema in cealalta.

    3. Copierea e unul din mecanismele de invatare foarte efective la copii. Am experimentat-o in cele mai hazlii manifestari in ultimele 3 luni.😀

  47. 51 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 1:17 pm

    Pauza publicitara: V-am mai zis ca ninge ca-n povesti?😆

    Cred ca azi facem un om de zapada. Mi s-au batut niste apropouri azi dimineata intr-un fel inedit: „mi se cam pare ca astazi suntem amandoi sanatosi”.🙂

  48. 52 the judge Ianuarie 28, 2009 la 1:18 pm

    pin

    raspunsurile tale sunt usoare😆

    2. libertate? ce legatura are, fie ea si inteleasa gresit?😯

    3. copierea cui? a unui model anume? daca e asa, atunci care sunt optiunile copiilor nostri, ce tip de modele ofera societatea actuala? nu cred ca trebuie sa mentionez ca dupa o anumita varsta parintii inceteaza automat sa mai fie modele demne de urmat😆 (asta ca sa evit un raspuns usor😉 )

  49. 53 gingav Ianuarie 28, 2009 la 1:27 pm

    the judge: dupa o anumita virsta oamenii nu mai au nevoie de modele.

    [ ahhh… oribile emoticoane! ]

  50. 54 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 1:30 pm

    Dupa o anumita varsta oamenii chiar resping modelele.😉

  51. 55 the judge Ianuarie 28, 2009 la 1:37 pm

    gingav

    asta e o observatie, nu e un raspuns.

    ar fi bine sa ai dreptate. si ai, teoretic vorbind; dupa o anumita varsta oamenii ar trebui sa devina ei insisi modele. dar…

    poate ca model nu e cel mai potrivit cuvant. hai sa spunem „mentor”. coducator spiritual. guru :zambet:

  52. 56 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 1:40 pm

    explorish
    Multam fain de linkuri. Interesante ca tot ce oferi.🙂

    Probabil ca explicatia e intre masculul alfa si acoperirea propriilor slabiciuni. Oricum, mi se pare un comportament inutil. Efectul de care ziceam mai sus ca-l au doc si ga cand isi unesc fortele intru combaterea antiamericanismului, pare tocmai recunoasterea masculilor alfa, intamplata fara ca acestia sa rosteasca vreo vorba nelalocul ei. In fata lor, instinctul ar trebui sa-i avertizeze ca exista o cale mai rapida spre obtinerea respectului celorlalti.

    Exista o gramada de moduri de descarcare a enegiilor, o injuratura buna nu e singura. In citatul tau, „judicios” imi pare cuvantul cheie. Intr-o societate ce si-a rasturnat valorile, judicioasa ar fi poate abtinerea, macar temporara, de la astfel de evadari din firesc. Pe termen lung, tinand seama de al doilea citat, eu zic ca e de bun simt sa nu tii mortis sa-i afectezi pe ceilalti.😉

  53. 57 aspida Ianuarie 28, 2009 la 1:43 pm

    judge, sunt de acord cu gîngav … nu mai au nevoie de modele cei ce au învatat sa gândeasca cu propria materie cenusie😉

  54. 58 aspida Ianuarie 28, 2009 la 1:44 pm

    aaa… buna ziua, lume😳

  55. 59 camelguilde Ianuarie 28, 2009 la 1:54 pm

    Eu comentez doar pauzele publicitare: vreau şi eu ninsoare ca-n poveşti! Vreau şi eu să fac oameni de zapadă cu voi!

    Vestea bună este că, după luuuuuni de zile, sunteţi amândoi sănătoşi!

  56. 60 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 1:58 pm

    judge
    Libertatea de exprimare. Tu nu mai tii minte, ca erai prea micut😛 , dar inainte scenele cat de putin erotice din filme erau complet taiate. Nu se vorbea in public despre nimic legat de sex (de fapt la tv nu se mai vorbea despre nimic, taiasera pana si Arabela intr-un final trist, desi aici sexul nu a fost niciodata explicit:mrgreen: ). Un prieten cubanez a cascat ochii uriasi cand i-am zis de accentele originale ale cenzurii noastre. Cica asa ceva ar porni revolutia in Cuba. La noi nu s-a intamplat, poate asta spune ceva si despre virilitatea la romani. Corolata cu palavrageala obscena curenta duce tare mult cu gandul la un latrat in gol si degeaba. Doar „cainele care latra, nu musca”. Oricum, dupa ’89, cand s-a dat liber la de toate, s-a uitat ca libertatea proprie se intinde doar atat cat n-o incalca pe-a vecinului. „Eliberarea” ziarelor si televiziunilor vine firesc in acest context.

    Copiii copiaza cam orice model, dar mai ales pe cele in voga la ceilalti. De aici succesul modelului impus de televiziuni. Societatea nu le prea mai ofera nimic, dar familia si scoala o pot face inca. Pana la varsta la care va incepe rebeliunea. Dar n-ai teama, valorile sadite devreme, au radacini adanci, nu pier cu una cu doua.🙂

    Na, dom’ profesor, am trecut examenul?😀

  57. 61 the judge Ianuarie 28, 2009 la 1:59 pm

    asspy

    asa gandeam si eu…mai de mult. da’ uite ca mai am norocul (zic eu) ca din cand in cand sa intalnesc carti, OAMENI, situatii care, ca sa folosesc o expresie la moda „rock my world”

  58. 62 the judge Ianuarie 28, 2009 la 2:08 pm

    pin

    nu confunda te rog sexul si sexualitatea cu vulgaritatea si obscenitatea. vrei sa spui ca, de exemplu, picturile din perioada renascentista ti se par vulgare?

    familie, scoala, societate. uite, astea mi se par cu adevarat cuvinte cheie.

  59. 63 the judge Ianuarie 28, 2009 la 2:27 pm

    am uitat sa spun biserica. o spun acum. traim in secolul religiilor, nu?

  60. 64 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 2:32 pm

    judge
    Departe de mine acest gand. Da’ departe rau de tot. Numai ca am un feeling ca daca n-ar fi fost impuse restrictiile legate de sex, nudismul verbal n-ar fi astazi atat de raspandit. Se fac recuperari, fiecare cum poate si nu toata lumea are talente de pictor renascentist.😉

    E vorba doar de respingerea oricarei cenzuri, inclusiv a celei auto. Plus o gramada de oameni ce au crescut fara un model al tolerantei si respectului parerii celorlalti. Intr-o societate cu o singura parere, nu prea ai cum.

    Familie, scoala, cuvinte cheie puse in umbra de stralucirea mass-mediei. O vorba iesita din micul ecran cantareste cat o mie ale unui parinte. Ce zici tu de tatal de fata care nu se sfieste sa se ia la intrecere cu birjarii pe bloguri in fata unei copile doar cu cativa ani mai marisoara decat a lui, dar se erijeaza in aparator al inocentei?😐

    Pana la urma ce se intampla e rezultatul pasivitatii noastre. N-am protestat dintru bun inceput. Impresia mea este ca Romania a ales o alta forma de totalitarism. Cel al obscenului si prostului gust. Cate un dizident pe ici pe colo a existat si in comunism.

    Biserica? Glumesti, asa-i?😀

  61. 65 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 2:33 pm

    judge
    Si mai lasa-ma sa povestesc despre Schladming. Ai tu habar ce-a fost acolo?🙂 Feerie!

  62. 66 the judge Ianuarie 28, 2009 la 3:09 pm

    pin

    de data asta a fost mai bine😉

    nu, nu glumesc. am vazut eu acasa, in iasi, ca bisericile sunt pline de tineri (mai ales acum, in sesiune) si am mai auzit ca se preda religie in scoli

    feerie, spui? dovedeste!😆

  63. 67 aspida Ianuarie 28, 2009 la 3:29 pm

    pai da, judge, se duc sa bata matanii ca sa teaca de examene ca gâsca prin apa …
    si eu am vazut o groaza de tineri de toate vârstele mergând la biserica, iar de când sunt aici😉 , duminica dimineata se îmbraca „curat” si… poti discuta cu ei dupa slujba…
    ÎNSÅ, 90 % e credinta de fatada!

  64. 68 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 3:31 pm

    Si blogurile sunt pline de oameni credinciosi care nu vad in credinta o piedica in a-si jigni partenerii de discutie. Cred ca nu e nevoie de exemple.

    „Mai ales acum, in sesiune” pare mai mult un recurs oportunist la religie.😉

    Dovada o ai daca faci click pe cea mai de sus stire si apoi pe fundalul unic. Pentru atmosfera recomand rasfoirea pozelor de la sfarsit pana spre mijloc.🙂

  65. 69 aspida Ianuarie 28, 2009 la 3:34 pm

    sa stiti ca nu m-am vorbit cu pin😉 vedeti ca ea, în alta zona europeana, vede problema la fel ca mine…

  66. 70 aspida Ianuarie 28, 2009 la 3:36 pm

    butada lui Malraux ar putea fi fara acoperire… oricum, suntem abia la începutul secolului… se mai poate îndrepta ceva în directia predictionata de el… desi, zau ca nu stiu… discutabil. Dar nu acum, aici, ca deja am depasit topicul propus.

  67. 71 gingav Ianuarie 28, 2009 la 3:40 pm

    o traducere bolovanoasa a generat isterie nationala bisericos-religioasa. Malraux a spus cu totul altceva, dar fiindca noua ne-a venit citatul prin Europa Libera, l-am crezut fara rezerve, l-am asimilat in inconstientul public si de 20 de ani ne scremem sa impiedicam nefiinta secolului.

  68. 72 pinguilde Ianuarie 28, 2009 la 3:46 pm

    gingav😆

    V-am mai zis ca aici tot ninge ca-n povesti? Si ce daca?😀
    camelutz, haida la omul de zapada. :hug:

  69. 73 the judge Ianuarie 28, 2009 la 7:03 pm

    pin

    ceva poze cu omul de zapada?

  70. 74 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 28, 2009 la 8:32 pm

    gangav:
    1. Sa inteleg ca foarta exemplului personal intru decenta nu foloseste la nimic?

    2. Eu ma refeream la blogurile vazute de mine. In plus nu vad relevanta faptului ca multe bloguri sunt proprietate americana. Nu ai auzit de self-hate? Eu traiesc intr-una dintre cele mai anti-americane tari din lume si am vazut fenomenul asta transformat in dogma intelectuala dominanta.

    3. Iaca exemplu de ce inteleg eu prin antiamericanism visceral. „Americanii e grasi, inculti si imperialisti. Asa am citit eu pe wikipedia. In America e atata violenta incat nu poti sa iesi pe strada ca te impusca. Asa am vazut eu in filme. Toata politica americana e hegemonico-imperialista si de fapt condusa din umbra de sionismul international. Asa mi-a sus mie Roger Garaudy. Nu am calcat in viata mea in US dar stiu mult mai bine decat cei care locuiesc de o viata acolo ce este de fapt America. Asa imi spune mie intuitia mea nemediat-fenomenologica. Cand aud de amricani imi vine sa scot pistolul. Asa m-a invatat pe mine taticul Sartre” Chiar daca e pigmentat cu referinte culturale, baza anti-americanismului visceral e asta. Nu imi place ba chiar mi se pare ridicol.

    Nu cred ca exista antiamericanism- sau orice fel de „anti” programatic- lucid. Din perspectiva mea este o contradictie in termeni. Nu poti sa ramai lucid atunci cand operezi judecati de valoare in cheie reductionista. Asta nu e luciditate ci mitologie pura care simplifica complexitatea realului prin recursul la stereotipii sau vulgate. Daca exista o teorie „stiintifica” a puritatii rasiale asta inseamna ca exista anti-semitism lucid?

    Cand un om spune urmatoarele. Am locuit o vreme in US, am calatorit mult in interiorul tarii, am vorbit cu oameni de diverse intemeieri culturale sau religioase. Am citit mult si am incercat sa decantez cliseul de real. Am observat anumite fenomene care nu imi plac pentru ca… Asta nu mai e anti-americanism ci o pozitie critica fondata pe experienta directa si pe un cadru argumentativ solid. Iti repet. Nu am gasit asa ceva pe blogurile despre care vorbesc. In 1835 Alexis de Tocqueville ( si francez si aristocrat) a publicat Democracy in America. Cartea asta e inca cea mai buna si mai echilibrata analiza a fenomenulu american cunoscuta de mine. Asta e standardul dupa care judec eu pozitiile critice despre US. Nu ma intereseaza Ersatz-urile.

    3. Vreau si eu exemple de intelectuali formatori de opinie din Romania care sa fie asa cum spui tu ca sunt. Pretty please. Exemple de anti-americani de serviciu iti pot da eu destule. Trebuie doar sa deschid orice ziar din Romania si nu doar de acolo.

  71. 75 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 28, 2009 la 9:02 pm

    pin:😀 Celine rocks my world! Every time.
    Acum serios. A spune ca iti place foarte tare X insemana o judecata de gust/ estetica. Cum traim in democratia gusturilor, nu vad ce oprelisti poate sa intalneasca cineva care vrea sa-si expuna parerea. Daca insa spui ca X este cel/cea mai buna din lume, atunci forjezi o judecata de valoare. Trebuie sa ai argumente solide, organizate de o maniera coerenta dar si sa ramai constient ca pozitia ta e oricand falsificabila. Nu poti sa te prevalezi de inhibitii daca nu oferi toate astea. Poate chiar ca inhibitia e benigna in asemenea cazuri. Seamana cu autocenzura.

    „Si ai aici si raspunsul meu la intrebarea despre ce inhiba: orice parere ce pare sa aiba sustinere. Ca e vorba de sustinerea celorlalti, morala sau cea oferita de competenta (si or mai fi si altele).”.
    Si ce e de facut? Daca cineva are un soi de autoritate epistemica ( partiala si failibila ca toate formele de autoritate) trebuie sa nu isi exprime nici macar un punct de vedere pentru ca cineva sa nu se inhibe?
    Adicatelea daca tu te pricepi foarte bine la sporturile care folosesc chestia aia alba si rece- nu vreau sa o numesc pentru ca e peste tot aici- trebuie sa renunti la bolg sau sa mimezi ignoranta pentru ca nimeni sa nu ramana prizonierul inhibitiilor?
    Sa ramanem seriosi. Aici vorbim de oameni maturi nu de copilasi de gradinita.

  72. 76 socio Ianuarie 28, 2009 la 9:03 pm

    Eu as vrea doar o definitie pentru termenul de intelectual formator de opinie.

  73. 77 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 28, 2009 la 9:22 pm

    socio:
    Eu de mult o caut. Nici macar termenul de „intelectual” nu prea imi convine.

  74. 78 gingav Ianuarie 28, 2009 la 9:23 pm

    mda…

    1. foloseste, cum nu. dar contra-intreb: cu semnificatie statistica?

    2. inteleg. dar in acel caz (self-hate) problema depaseste cadrul acestei discutii; ba chiar, cred, e cu totul alt subiect.

    3. delicios textul tau: „In America e atata violenta incat nu poti sa iesi pe strada ca te impusca. […] Cand aud de americani imi vine sa scot pistolul.” ai surprins minunat absurdul „luarii de pozitie”.

    o sa ma mai gindesc.

    4. poate e doar o impresie lasata de citeva texte, dar mi s-a parut ca patapievici, liiceanu, plesu si mai nou cartarescu sint, pe fata sau nedeclarat, sustinatori fara rezerve ai politicii americanilor. rog nu ma soma sa gasesc textele. (:

    inchei sagalnic spunind ca mie tutea mi-a intarit respectul fata de americani: cind a spus ca-s doar fauritori de unelte (as opposed to indieni cei mult(i) credinciosi, parca). yeah, baby! unealta rulz!

  75. 79 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 28, 2009 la 9:25 pm

    pin:
    Sa nu se inteleaga gresit. Cel care are cat de cat competenta intr-un domeniu nu are dreptul la condescendenta, la monopol sau la intimidarea celorlalti prin uzul si abuzul de apoftegme. La el se aplica mai dihai regula failibilismului. E si o problema de probitate intelectuala.

  76. 80 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 28, 2009 la 9:30 pm

    gangav:
    Long Live MacBook Pro! Asta da unealta😀
    Saracu’ Tutea! Cat de delicios ranforsa el toate cliseele filosofiei europene.😀

  77. 81 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 28, 2009 la 10:00 pm

    gangav:
    Inca ceva. Iti spun si tie ceva ce repet pe blogurile astea de peste 2 ani: America NU exista! Exista sute de Americi. Superbe sau oripilante. Bogate si foarte sarace. Violente sau paradisiac de linistite. Arogante ca un copil obraznic care nu stie ce inseamna conceptul de limita sau modeste ca fetele Amish din Lancaster County,Pennsylvania. Un singur lucru au in comun: sunt pline de viata, challenging si foarte, foarte interesante. Toate. Parol!

  78. 82 windwhisperer Ianuarie 28, 2009 la 11:27 pm

    hello , helloo all !
    sa bodogan,??!! sa nu bodogan ??!!!
    Pin ule… dau gheata la schimb !! sa-i pui ochelari Omului de zapada:) si-l facem vorbitor de lb romana:)

    Voi: a-romanticule ce eşti
    Eu: neoromantic, mai degrabă
    Voi: vacsoromantic
    Eu: mayaşule
    Eu: klingoniano
    Voi: ….therabitianule
    Voi: septentrionalo
    Voi: axiomaticule
    Eu: megleno-românco
    tot Eu: bavarezule
    Voi: valaho-ghiauro-geto-tracule
    Eu: temperat-continentalo
    Voi: bifidus-essenţialistule
    Eu: jojoba-ylang-ylango
    tot Eu: aaa, asta e de bine.. a doua e plantă afrodisiacă.. deci nu se pune..
    Voi: permanganatule
    Voi: narcotico
    Eu: chiparos-aferitisitule
    Voi: sequoia-conifero
    Voi: porumbo-tono-devoratorule
    Eu: not fair, asta e atac la persoană
    Voi: mi scusi..
    totVoi: amerindian peremistule
    Eu: afecţiune sterno-cleido-mastoidiană
    Voi: you’re like a toothpain, cam aşa ceva?🙂
    Eu: sort of
    Eu: dar de ce imi ceri să intru în detalii? eu n-am făcut asta
    totEu: deşi m-ai facut ghiaur??!!

  79. 83 the judge Ianuarie 29, 2009 la 9:31 am

    Buna dimineata!

    interesante puncte de vedere. Mi-am notat si doua cuvinte noi, pe care o sa le caut in DEX, imediat ce o sa le mearga site-ul: apoftegme si failibilism.

    umila mea parere este ca antiamericanismul pe care-l condamna doc atat de convingator e o chestie destul de normala. imi aminteste foarte foarte mult de anticomunismul pe care-l puteai intalni nu de mult in …america si in statele occidentale. pe vremea cand nemtii incercau sa cucereasca lumea, toti erau anti…germani. si cred ca intr-un timp destul de scurt vom deveni antichinezi. lipsa echilibrului politic, militar, economic la nivel global va nste intotdeauna antipatie…

    pe de alta parte, nu neg rolul mass mediei si nici existenta unei, hai sa-i spunem, „campanii” antiamericane. dar asta nu se intampla numai in Romania ci peste tot in Europa (si nu numai). e chiar monden sa-i urasti pe americani. asa cum odata a fost la moda sa-i urasti pe rusi..

  80. 84 the judge Ianuarie 29, 2009 la 9:53 am

    gingav

    „de 20 de ani ne scremem sa impiedicam nefiinta secolului”

    „ne scremem” este o expresie vulgara. nu obscena, vulgara. lipsita de eleganta.

    de ce ai ales sa folosesti „ne scremem” si nu: „ne chinuim”, „incercam”, „ne straduim”? etc.

    nu este o gluma sau un atac personal; nimic de genul asta. este o intrebare.

  81. 85 aspida Ianuarie 29, 2009 la 10:02 am

    buna dimineata voastra
    judge, votez cu tine… desi ai fost cam «simplist» în despicarea firului în 4…

  82. 86 pinguilde Ianuarie 29, 2009 la 10:29 am

    doc
    Astia-s oamenii, uneori se poarta precum copiii de la gradinita.🙂 Tu ar trebui sa stii asta de fapt, de la studenti. Intr-o grupa nu ai doar cativa, 2-3, care sunt activi la seminar? Desi la examene observi ca-s mai multi cu capul pe umeri? Nu cred ca n-ai observat temerea asta a omului cu bun simt, ca daca deschide gura poate face impresie proasta. Si impresia asupra celorlalti e unul dintre lucrurile catarate tocmai sus in topul lucrurilor ce conteaza cu adevarat pentru majoritatea oamenilor. So…

    Ce propuneam eu e cam asa: cand vine unul si zice ceva cu care nu suntem de acord, chiar daca am repetat-o timp de peste doi ani, s-o mai spunem o data. Si chiar daca ni se pare ca nu foloseste la nimic, sa spunem ce nu ne place. Asta le-ar da curaj si inhibatilor care stau de aceeasi parte a parerii. In nici un caz sa nu ramanem tacuti doar pentru ca intamplator ne pricepem la ceva anume.

    Celine… Ooooo, Celine. Esti sigur ca vrei argumentele mele solide si coerent organizate intru sustinerea judecatii de valoare enuntate mai sus?😆 Am studii de muzica.😉 Acolo sunt specialista de fapt, schiul e doar un hobby in care ma dau experta profitand de lipsa unei minime informari schioriste pe plaiurile mioritice. Chiorul din tara orbilor. Da’ asa-i ca par competenta rau?😀

    Stii, de dragul comentariilor tale, mai ca as mai scormoni prin ce ai scris dupa ceva de combatut.😈 I simply love them!

  83. 87 pinguilde Ianuarie 29, 2009 la 10:54 am

    judge
    Esti sigur sigur ca ura pe baza de informatii partiale, eronate, din surse indoielnice e o chestie normala? Nu vad ce are a face cu lipsa unui echilibru in oricare dintre domeniile enumerate de tine. Critica argumentata si antiamericanismul la care se refera doc sunt doua lucruri diferite. Mi se pare o chestiune de bun simt ca atunci cand te apuci sa critici America sa te intrebi mai intai „cunosc eu America sau vad doar un tablou pictat in ziare”?

    Cand am zis ca Austria si Germania nu sunt antiamericane, tentatia a fost mare sa spun ca Europa nu e. Dar nu stiu cum e restul Europei. Judecand dupa reflectia ei in presa romaneasca, Italia de exemplu e mai degraba anti-romaneasca. Tu stand acolo, ai observat cu siguranta diferentele dintre cliseele cu italieni si realitate.

    O oarecare ponderare cand ne apucam sa uram ceva, chiar n-ar strica. Un anumit context politic nu e motiv suficient pentru a extinde resentimentele asupra unei natii. Inainte de a ne intreba de ce voteaza americanul cu ceea ce noi consideram gresit, ar trebui sa ne intrebam mai intai de ce voteaza romanul cu ceea ce noi consideram gresit. Poate asa vom vedea ca atunci cand ii privim pe americani, nemti, chinezi, ne vedem pe noi, in oglinda unei situatii diferite de cea in care ne-am nascut (doar din intamplare).

    Nu am cunoscut foarte multi americani (ii exclud aici pe cei plecati din Ro). Dar cei 20 cu care mi-am intersectat pasii in viata n-au fost nici grasi, nici prosti, nici inculti si nici n-aveau cate-un pistol in fiecare buzunar, plus unul legat de picior. Recunosc ca nu m-am bagat la perchezitie corporala.😉 Mi s-a parut ciudata discrepanta dintre stereotip si oamenii in carne si oase si m-a obligat sa gandesc un pic.

  84. 88 the judge Ianuarie 29, 2009 la 11:33 am

    pin

    ai dreptate, nu am fost suficient de clar. evident, dupa cum foarte bine ati precizat si tu si doc, ca cea mai mare parte din aceasta ura (ura nu e bine – sa spunem antipatie) nu are o justificare reala. sunt de acord ca e in mare masura nefondata si nejustificata si ca de cele mai multe ori e rezultata in urma unor campanii mediatice. darrrrr…

    acel echilibru de care spuneam, nu exista la ora actuala, oricat s-ar screme UE, Rusia sau China…si atunci, omul simplu, de pe strada, va crede ca faimoasa „criza financiara” care s-a manifestat mai intai in state – a pornit din vina americanilor. omul simplu stie ca un cetatean american poate sa-l omoare cu masina pe strada, fara sa pateasca absolut nimic. omul simplu a aflat ca soldatul american nu este sau nu mai este un eliberator, ca bombele americane ucid la fel oricare alte bombe. etc. asta vede omul simplu. visul american pe care-l descrie doc incepe sa dispara in ceatza… fiecare astfel de „mic” eveniment contribuie la aparitia antipatiei de care vorbeam. constient sau nu, voluntar sau datorita manipularii media, oamenii s-au saturat de americani. asa cum mai demult se saturasera de turci, de germani, de rusi.

    da, nu ar fi deloc rau sa fim mai calmi, sa fim mai ponderati, sa fim mai atenti la detalii si sa dam dovada de mai mult bun simtz. am putea chiar sa ne iubim aproapele, pin. dar de cele mai multe ori, nu o facem.

  85. 89 the judge Ianuarie 29, 2009 la 11:38 am

    *la fel ca😦

    evident, azi e una din zilele alea in care ar fi mai bine sa-mi tin gura, ca sa nu debitez numai tampenii…

  86. 90 pinguilde Ianuarie 29, 2009 la 11:45 am

    judge
    Am o banuiala cat un bob de mazare ca doc n-a facut referiri la „omul simplu”, ci la cel ce se da sofisticat facandu-si blog propriu.

    „dar de cele mai multe ori, nu o facem.” Depinde doar de noi s-o.😉

    Eu imi iubesc chiar si departele. Cred ca doc intra la categoria asta. Si sa ne intelegem, nu-l vad ca pe un barbos pe-un nor enuntand sfatos intelepciuni mai adanci decat adancul universului. Stiu foarte bine ce tricouri poarta!😆

  87. 91 the judge Ianuarie 29, 2009 la 12:31 pm

    pin

    nu ma asteptam la altceva din partea ta😆

    oamenii sofisticati😆 „simt” trairile multimii. isi fac televiziuni si bloguri si le spun oamenilor simpli exact ceea ce vor oamenii simpli sa auda si sa vada. stiri de groaza, telenovele, scandaluri, sex – mult sex. daca multimea ar vrea altceva, oamenii sofisticati ar livra acel altceva. bestia trebuie hranita.😉 si daca vrea sa manance americani, atunci ii dai americani😆 iar din cand in cand, sofisticatii pun conditii multimii – iti dau ce vrei daca… – si multimea, dependenta, se supune.

    da. nici eu nu-mi imaginez ca doc e barbos😛

  88. 92 aspida Ianuarie 29, 2009 la 12:35 pm

    😆 judge, poate doar DACA doc a renuntat la barba si codita…😆

  89. 93 Emiru' Ianuarie 29, 2009 la 2:16 pm

    doc
    desi ai argumentat foarte bine, cred ca sentimentul asta anti-american in proportie de 99% e exagerat. Exista insa un miraj pentru toti cei ce n-au ajuns acolo, fiecare si-a creat o anumita imagine a Americii, bazata pe ceea ce a strapuns sticla TVurilor.
    Ei bine pentru multi, visul asta s-a spulberat in ultima vreme, poate tot datorita mesajelor venite dinspre presa, scrisa sau vorbita. Judge a explicat foarte bine de ce.
    Un lucru insa este evident: lumea a inceput sa gandeasca liber, sa actioneze dupa bunul plac si nu sa aiba un arbitru permanent in „persoana” US.
    Eu am fost pro-american. Pana la un moment dat: destramarea fostei Jugoslavii. Nu cunosc America si nu ar trebui s-o judec, insa de ce oare a trebuit sa-si bage coada acolo unde nu avea nici-un drept? Si-a arogat o „calitate” de justitiar al lumii, pe care n-ar trebui s-o aiba nimeni.
    De-asta am eu un ghimpe impotriva americanilor. (a nu se intelege ca am ceva personal cu cetatenii americani)

  90. 94 Emiru' Ianuarie 29, 2009 la 2:23 pm

    Si ca sa fiu mai virulent:
    De ce pana la atentatele din 2001 americanii n-au iesit in strada sa protesteze fata de atacarea fostei Jugoslavii?
    Stie vreun american ce s-a intamplat la Kosovo in 1988?
    Probabil la fel de mult cat stiu despre Dracula care a fost un vampir ce bantuia prin castelele din Carpati.
    Americanii au voie sa judece lumea, lumea insa pe ei, niciodata.

  91. 95 aspida Ianuarie 29, 2009 la 2:39 pm

    aferim… emire! bine punctat…😉

  92. 96 the judge Ianuarie 29, 2009 la 3:45 pm

    emiru’

    esti prea de tot!😆 tu chiar ii urasti pe americani! noi doar discutam pe tema asta😛 e drept ca am intalnit cativa ex-jugoslavi care te-ar fi pupat pentru ce ai scris acolo.

    haideti atunci sa intoarcem foaia si sa vedem ce motive am avea sa-l iubim pe aproapele nostru american. pentru ca un lucru e sigur – nu poti fi indiferent fata de USA, nu-i asa?😉

  93. 97 the judge Ianuarie 29, 2009 la 3:48 pm

    de ce ar trebui sa iubim america si pe americani?

    (sa simpatizam – iubire e deja prea mult)

  94. 98 explorish Ianuarie 29, 2009 la 4:09 pm

    io cred ca inainte de a simpatiza sau nu pe americani, rusi, arabi, ceceni, botswanezi sau papi noi guinei, ar trebui sa incercam sa ne infranam pe cat posibil impulsul de a generaliza.

    sau, dat fiind ca asta e aproape imposibil, macar sa nuantam. de exemplu, pe domenii – politic, muzical, militar, comercial, artistic, etc.

    pentru ca la nivel personal am intalnit oameni cumsecade din abtsolut toate natiile cu care am venit in contact – americani, rusi, arabi, evrei, sarbi, croati, chinezi, indieni, bulgari, unguri, nemti, nigerieni, sudafricani – asta asa top of mind cativa cu „cazier” de barfa mai stufos😉. convingerea mea e ca la nivel de „om de pe strada” luat individual, diferentele intre tari snt MICI.

    daca e ceva de reprosat / simpatizat, cre’ ca ar trebui precizat cui, la un nivel mai detaliat decat cel „national”.

    da’ poate e doar o tehnicalitate lingvistica pe care io n-o patrund – de exemplu la ce zici, o, emire: n-ai nimic cu cetatenii americani, da’ un ghimpe impotriva americanilor. adica, a guvernului? corporatiilor? vreunei corporatii anume? vreunui politician anume? io simt nevoia de precizare acolo.

    na, ca m-am trezit tastand. o seara placuta!

  95. 99 Gingav Ianuarie 29, 2009 la 4:30 pm

    da, e tentatia simplificarii maxime, a eliminarii nuantelor, a identificarii americanilor cu politica lor (in speta cea externa).

    cu presedintele lor.

    asta explica mesajele anti-americane; nu le justifica, nici nu le scuza.

    deci, doc, mi se pare clar si evident textul pe care-l raspindesti pe blogurile antiamericane. (:

    altundeva cred ca trebuie lamurite niste lucruri: despre stereotipuri si clisee, despre adecvarea lor la situatia „din teren”. altadata.

    * * *

    judge, cred ca acel „ne scremem” se potriveste perfect.

  96. 100 explorish Ianuarie 29, 2009 la 4:55 pm

    a propos de stereotipuri si clisee, un prieten mi-a deschis ochii: e NORMAL sa gandesti in stereotipuri si clisee. omul incearca permanent sa-si simplifice universul, pentru ca daca ar trebui sa stea sa analizeze mereu fiecare detaliu in parte, ar innebuni – asa ca se practica „gruparea”, grupa mare. si pana la un punct, e util, ne ajuta sa supravietuim.

    din pacate – zic io – clisheizarea se aplica si unde nu e cazul, ca de ex. la „judecarea” unor grupuri / natiuni ca un tot. i say, wrong.

    inca una si ma duc – tot „din carti” (da’ asta e, daca io n-am): Nassim Taleb, in The Black Swan (am mai zis? recomand). Intamplator am gasit tot citatu’ la care mă gândeam, pă net. Bolduirea imi apartine:

    Indeed, people tend to fool themselves with their self-narrative of “national identity,” which, in a breakthrough paper in Science by sixty-five authors, was shown to be a total fiction. (“National traits” might be great for movies, they might help a lot with war, but they are Platonic notions that carry no empirical validity—yet, for example, both the English and the non-English erroneously believe in an English “national temperament.”) Empirically, sex, social class, and profession seem to be better predictors of someone’s behavior than nationality (a male from Sweden resembles a male from Togo more than a female from Sweden; a philosopher from Peru resembles a philosopher from Scotland more than a janitor from Peru; and so on). Page 74-75

  97. 101 the judge Ianuarie 29, 2009 la 5:01 pm

    explorish

    jos palaria. ai dreptate. e absolut incorect sa generalizezi. sa rasfrangi asupra unei natii intregi greselile unei persoane sau ale unui grup restrans de persoane. dar noi, oamenii, catalogam, grupam, generalizam. asa suntem. avem fashii, granitze, frontiere; avem cetatenie.

    chiar daca nu as fi acum in italia, unde romanii sunt tigani, hoti si betivi – as avea aceiasi parere. cine nu stie bancuri cu olteni, moldoveni, ardeleni. francezii sunt asa, germanii sunt altfel. pariu ca si in USA se fac glume…regionale: sud, est, vest. ca sa nu mai zic de poantele cu canadieni. vrem, nu vrem, exista anumite caracteristici care definesc un popor, o rasa, o anumita regiune. o fi UE o mare si fericita uniune, dar romanii o sa se uite lung la unguri si invers, cat e lumea si pamantul, chiar daca Istvan si Costica beau si muncesc cot la cot fara probleme. c-asa suntem noi, ne iubim aproapele.😆

    daca revenim la „anti-americanismul visceral prezent in 99% din bloguri?” – mie asta tot a generalizare imi suna.

    deci, de ce ar trebui sa simpatizam america si pe americani?

    si am sa dau un raspuns: pentru ca au ales un presedinte de culoare. pentru ca o femeie ar fi putut ajunge presedinte. asta mi se pare cu adevarat admirabil.

  98. 102 the judge Ianuarie 29, 2009 la 5:05 pm

    gingav

    cred si eu ca se potriveste perfect.😆 da’ asta nu e un raspuns la intrebare.

  99. 103 the judge Ianuarie 29, 2009 la 5:08 pm

    explorish

    multumesc!

  100. 104 explorish Ianuarie 29, 2009 la 5:35 pm

    judge – rezon.
    de altfel, al doilea post l-am scris fara sa-l fi vazut pe al tau. cum zicea alt preten deameu – marile minti gandesc la fel😉. sau, mai aproape de realitate in cazu meu, gand la gand cu bucurie🙂.

  101. 105 the judge Ianuarie 29, 2009 la 5:46 pm

    explorish

    si eu la fel. fara sa-l citesc pe al tau.😆 sa stii ca mi-ai facut ziua!😆😀

  102. 106 Emiru' Ianuarie 29, 2009 la 5:49 pm

    judge
    e ca atunci cand esti copil si-ti iubesti tatal cand te lauda, da-l „urasti” atunci cand te bate.

    eu nu-i urasc pe americani, ai inteles gresit. Insa nu-s de acord cu autointitularea asta de judecatori universali.
    Judecatorul universal este unul singur.

    Ai dreptate insa, avem motive si sa-i iubim pe americani

  103. 107 aspida Ianuarie 29, 2009 la 5:52 pm

    emiru’, judecatori si jandarmi universali!😉

  104. 108 the judge Ianuarie 29, 2009 la 6:09 pm

    emiru’

    avem motive sa-i respectam, sa-i admiram, sa-i invidiem uneori. da’ pana la iubire e cale luuuunga.

    asa e. totusi, ma intreb cum ar fi fost daca autointitulatul judecator universal at fi vorbit…rusa? sau chineza? (vezi Cecenia, vezi Tibet)

    si ajung din nou la ce am spus mai devreme: lumea are nevoie de echilibru: politic, militar, economic. cred ca lipsa unui oponent veritabil a facut ca USA sa ajunga ce au ajuns. iluzia puterii absolute a condus la luarea unor decizii politico-economice si in cele din urma militare cu totul si cu totul gresite…

    judecatorul universal e unul singur? te referi la Timp?

  105. 109 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 29, 2009 la 6:35 pm

    pin:
    Exact asta astept de la tine: octave, altissimo, con larghezza, incalzando si alte nenorociri😀

  106. 110 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 29, 2009 la 6:50 pm

    pin:
    Ca sa citez din Stephen Colbert, „the market has spoken”: Celine is the best-selling female artist of all time. In plus mai are si un Honorary Doctorate in Music de la Université Laval. Ce pot sa mai zic? She is the best!

  107. 111 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 29, 2009 la 8:24 pm

    explorish:
    Cineva destept a sustinut cu ceva vreme in urma ca natiunile nu sunt altceva decat imaginated communities”. Altcineva- la fel de destept- a sustinut ca exista psihologii ale popoarelor. Cine are dreptate?

    Spre sfarsitul secolului al XIX-lea cand a inceput sa se dezvolte turismul organizat, cei care se gandeau sa viziteze Maghrebul sau peninsula Arabiei erau sfatuiti sa se fereasca de lei (pentru ca toata lumea stia inca din antichitate ca Hic sunt leones). In consecinta, calatorii care ajungeau acolo se tot holbau dupa fiorosii lei ascunsiprintre dune si uitau sa se bucure de toate lucrurile frumoase aflate chiar in fata lor. Cam asa se intampla si cu cei care ajung in US- si nu doar acolo- imbibati de stereotipuri culese de prin media. Cauta cu disperare sa-si confirme preconceptiile si uita sa se bucure de lucrurile simple: o bucata de apple pie, o pizza Chicago style, un apus de soare peste Manhattan, o bucata din Charlie Parker cantata pe un peron de metrou sau niste pusti geniali jucand baschet pe un teren de ciment intr-un colt de cartier din Boston. Merita sa mai cauti cu obstinatie lei?

  108. 112 the judge Ianuarie 29, 2009 la 8:28 pm

    hari seldon. el a avut dreptate!😛

  109. 113 doctor demonicus-sabbaticus Ianuarie 29, 2009 la 8:29 pm

    All:
    Clarificare finala and I am out of here.
    99% din blogurile vazute de MINE. Asta nu e generalizare ci produs al observatiei directe. Nu stiu si nici nu ma intereseaza blogosfera in totalitatea sa. Eu vorbesc despre ce am citit eu cu ochii mei. Nici nu spun ca proprietarii blogurilor in speta sunt anti-americani ci doar ca pe aceste bloguri nu exista zi lasata de Allah in care sa nu existe reactii catalogabile drept antimaericanism visceral. Nu vreau sa mai vorbesc si despre rasism, intoleranta sau pusee de antisemitism. Incep sa ma enervez si asta dauneaza grav tenului😀

  110. 114 explorish Ianuarie 29, 2009 la 9:12 pm

    doc
    primu impuls imi zice ca nici unu’ din baietii destepti la care te referi (habar n-am cine-s) nu are dreptate. ceea ce poa’ sa insemne si ca amandoi au, in felul lor.

    chiar dupa ce am scris citatul lui taleb cum ca la nivel individual diferentele dintre oamenii de nationalitati diferite sunt mici, sau daca snt, nu snt dictate de nationalitate, urmatorul gand a fost – dar atunci de unde vin stereotipurile, generalizarile? trebuie sa existe numitori comuni, nu?

    poate de la modul in care actioneaza in grup. un roman izolat intre nemti se comporta intr-un fel, dar cum se intalnesc mai multi, se schimba un pic treaba. desi la nivel individual e aceeasi persoana. or is he/she becoming someone else?🙂

    anecdota: eram cu un prieten la o trecere de pietoni, in koln. noapte, pustie, undeva in camp, se vedea/auzea pana departe, NICI O MASINA. lumea statea disciplinata „la rosu”. noi ne-am uitat in stanga, in dreapta, apoi unul la altul, si am trecut. dupa cativa pasi, ne-am uitat in spate – toti treceau, disciplinati, dupa noi, pe rosu.

    am ras si am zis „e de ajuns 2 romani sa destabilizeze traficu’ nemtzesc”, dar poate sunt si alte concluzii de tras. de exemplu, ca a fost nevoie de 2 (singuri fiind, probabil am fi stat cu ceilalti). sau, ca o cultura atat de solida ca a nemtilor a fost atat de usor de destabilizat. de aia, cred ca afirmatiile celor 2 snt incomplete fara context. cum exact insa, nu ma duce capu’.

    asta cu leii io o duc pan’ la pashopt, la reproducere si supravietuirea celui mai tare. nevoia de a-ti confirma propriile (pre)judecati vine din teama de a gresi/nevoia de a „avea dreptate”. daca ai dreptate esti tare, areti gene puternice. cu cat esti mai nesigur, cu atat arati mai zgomotos ca „ai dreptate”, pentru a compensa. esti mai increzator in dreptatea ta cand e impartasita de un grup de oameni, si cu atat mai zgomotos cu cat e contestata de alt grup. conflictul iti da adrenalina care te face sa te simti si mai „jder”.

    interesant e cum aceste sentimente se propaga precum molima prin intregi grupuri, natii (a propos de psihologia popoarelor si de, de exemplu, obsesia lor pentru „noi sntem cei mai tari”).
    mecanica interactiunilor si comportamentelor in grup ma fascineaza, poate pentru ca n-o inteleg🙂. mai tre’ studiat. probabil isi vara coada niste kestii tribale ancestrale distorsionate de societate, greu de pinpointuit.

    una peste alta, senzatia mea e ca, totusi, cei care savureaza apusurile de care zici, sau un chocolate bread pudding de la flying biscuit (absolut fantastic), sunt mai multi decat cei care cauta lei. doar ca aia cu leii is mai zgomotosi, in spaimele lor.

  111. 115 explorish Ianuarie 29, 2009 la 9:13 pm

    bai frate, cat am aberat. voi snteti de vina.

  112. 116 Emiru' Ianuarie 30, 2009 la 11:37 am

    judge
    ar fi grav, foarte grav, iti spun asta dupa o experienta de numai 1 an la rusi. Cam atat am putut rezista.
    Cine spune ca a fost umilit pe vremea lui Ceasca inca n-a vazut tot.
    Pe de alta parte eu nu cred in situarea Rusiei si Americii de parti diferite ale balantei. Exista o impartire „frateasca” a lumii intre rusi si americani. Chinezii se pare ca le cam strica socotelile.
    Noi am nimerit in jumatatea proasta de influenta, din pacate. In parte si din vina noastra.

    doc
    ce sa-ti fac, daca citesti bloguri musulmane😀
    sper ca nu te-ai atacat din cauza parerilor mele antagoniste. In ceea ce-i priveste pe musulmani, cred ca si lipsa lor de cultura si de informare ii conduce la sentimentele astea anti-americane.

  113. 117 pinguilde Februarie 13, 2009 la 10:35 am

    Recuperare. Pentru ca la vremea cand ati scris voi asta am fost depasita de cantitatea de informatie impartasita aici. Motiv pentru care am descoperit cel mai frumos cadou ce mi-l poate face cineva. Timp. Mult, mult timp.😛

    As zice ca amandoi oamenii destepti au avut dreptate. De ce n-ar exista psihologii determinate de chestii imaginate?🙂 Asa, dupa mintea mea, diferentele dintre natii se nasc din cauza dezvoltarii in medii (educatie, cultura, media, economie) comune celor din interiorul fiecarei natii, usor diferite de la natie la natie.

    Nu toate natiile sufera de complexul superioritatii. La austriecii mei, singurul lucru pe care nu-l inteleg e cum de nu se vad cei mai in toate. Exista o modestie nationala incomprehensibila pentru mine cea nascuta in buricul pamantului. Schiul e o exceptie, dar cred ca nu e nevoie sa mai zic.😀

    Si mie imi place sa vad lumea majoritar buna. De-aia sunt de acord cu explorish. Aia intolerantii sunt doar mai zgomotosi.🙂

    Cliseul pe care l-as vrea tronand deasupra tuturor celorlalte e ca lumea nu e decat o mare de exceptii.

    Americanii. Of. Ii vrem sa actioneze in Georgia atacata de rusi, dar ii certam ca s-au autointitulat arbitrii mondiali. Sa nu se inteleaga gresit. Nu am fost de acord cu multe dintre interventiile lor. Dar e nevoie de ei, pentru a nu-i lasa pe rusi sa-si faca de cap. Intotdeauna in istorie au existat supra-puteri. Cand a ramas doar una, balanta s-a stricat si a fost nevoie de mai mult decat unul-doua decenii ca sa fie reparata. Pe rand imperiile au cazut si unele noi s-au ridicat. Asta e cursul firesc.

    De aceea cred si ca viitorul il va contrazice pe judge. Romanul si ungurul vor ajunge prieteni la toarta, catarama si alte obiecte domestice. Vezi romanul si turcul. Pai sa-i fi povestit cineva lui Stefan cel Mare de cum dam noi navala in hotelurile lor all-inclusive. Nu zicea si el tot cat ii lumea si pamantul?😀

    Revenind la America. Suntem suparati pe americanul „prost”, ce alege presedintele care nu ne convine noua. Pardon. Am fost suparati, acum suntem in al noualea cer. Eu ma intreb care dintre suparati merge la vot cu gandul sa-i aleaga Romaniei un presedinte ce va lupta pentru pacea mondiala? Inainte de a-l critica pe cetateanul american (nu-s suficient de dotata intelectual pentru a sesiza diferenta intre americani si cetatenii americani), ma straduiesc sa-mi amintesc ca el voteaza pentru propria lui bunastare. La fel cum as vota eu daca procesul ar avea o durata mai rezonabila decat cele 8 ore ce mi-ar fi necesare acum.

    Si pentru mine e fascinant comportamentul uman.🙂
    Chiar daca nu e manifestat in grup. Dar mai ales acolo, unde parca nevoia de a musca e trezita de mirosul sangelui ce ar putea curge. As fi curioasa, explorish, sa-ti stiu parerea despre cei zgomotosi si rai in haita chiar si (mai ales) cand nu cred ca au dreptate. Cei care dimpotriva, cred exact acelasi lucru cu cel haituit. Numai ca acest blog a obosit acum, se retrage pentru o vreme nedefinita la odihna. Poate scrii la tine candva ceva pe acest subiect.🙂


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s





%d blogeri au apreciat asta: