Intens

Opt coruri, fiecare a cinci persoane. Asezate sase in altarele laterale plus doua in fata. De acolo din fata incepe, o altista in stanga, o soprana in dreapta, cu corurile lor alaturandu-li-se treptat. Si apoi muzica se intinde spre inapoi, prinzandu-i pe enoriasi in centru.

Cand ne-a spus Michael ca vrea sa faca o piesa pe 40 de voci, am simtit imboldul sa ma dau mare.  Doar pentru ca suna impresionant, mai ales ca am fost exact 40 de oameni. Acum dupa, nu mai vreau decat sa impartasesc o traire unica, ce a intrecut in intensitate orice cantare de pana acum, cu toate ca a iesit departe de perfectiune.

Piesa e dificila si in intonatie, dar mai ales ritmic. In partituri, notele noastre au aparut cu masura fixa, dar din felul in care curge muzica am o vaga banuiala ca a fost compusa complet fara masuri. Corurile canta pe rand, se impletesc, se ingana, se parasesc unul pe celalalt, fara repere pentru celelalte. Fiecare voce pluteste singura, nesprijinita de nimic, cu ruperi continue de ritm, ce duc aproape spre imposibil atingerea interpretarii de mai sus.

Dar lui Michael, incapabil sa iasa de sub vraja tesuta de moteta compusa se pare pentru aniversarea varstei de 40 de ani a reginei Angliei, Elizabeth intaia, nu i-a pasat ca nu toti cei 40 de cantareti isi pot stapani firul lor de melodie. Pentru o zi speciala – azi a fost resfintita dupa renovare biserica unde cant la sarbatorile mai mari – a tinut sa creeze o atmosfera eterica si precizia n-a fost unul din ingredinentele indispensabile.

Noi am cantat piesa putin altfel decat in inregistrare. Ca sa se potriveasca distributia cu restul pieselor din program, o parte din voci au fost interpretate instrumental. Am avut chiar si o figuranta. Lisa, soprana din corul meu, a venit fara voce, desi regula e ca in astfel de situatii il anuntam pe Michael ca sa ne gaseasca inlocuitor, si pe la minutul 3 al inregistrarii, unde ramane una dintre putinele voci care asigura plutirea muzicii, ea a tacut. Am preluat-o din zbor la repetitie, dar nu-s soprana, pe acute m-a tradat vocea, asa ca pana la urma micuta si dragalasa Eva, a trecut de la suflatul in trombon direct pe inaltimi vocale angelice si a salvat atmosfera.

Auditoriul a fost coplesit. Din franturile de povesti prinse la final, muzica i-a invaluit din toate partile, inaltand o a doua biserica de sunete in interiorul celei zidite. I-a infasurat si a iesit din pereti, inundand totul in ecouri sublime. Pentru noi insa a fost cu totul altfel. Timp de 10 minute, toata fiinta ni s-a concentrat in voce. Cautandu-le pe celalalte, intinzandu-ne ca niste panglici simultan oarbe si atotvazatoare si lasandu-ne clatinandu-ne complet epuizati la stingerea ultimului acord.

Am inceput sa tremur si sa-mi percep celulele reluandu-si corporalitatea cu furnicaturi. Si apoi am simtit toti nevoia sa ne cautam unii pe ceilalti din nou, pe picioare de data asta, sa ne zambim si sa ne dam mainile, strangandu-le cu bucuria, respectul, onestitatea si entuziasmul dobandite prin experienta unica la care tocmai fusesem partasi.

6 Responses to “Intens”


  1. 1 doctor demonicus-sabbaticus Iunie 22, 2009 la 8:41 am

    pin:
    Templum, tempus et musica. Asta este comuniunuea care imi place mie. Nu cunosc nimic comparabil. I envy you and I appreciate what you are capable of doing. I am just a lonely library wolf, but I would really like to be part of such a fine pack😀 Unfortunately, God did not give me the gift of the golden voice( this was reserved for my friend Leonard)😀

  2. 3 pinguilde Iunie 24, 2009 la 6:18 pm

    doc, dragul meu doc😳
    (asta fu pentru comentariul tau cel frumos)
    Dupa cum stii, prima parte e optionala pentru mine.🙂
    Muzica si oameni dispusi sa dea totul ca s-o creeze, indiferent ca-i mana credinta sau altceva imi sunt de ajuns.

    Seara am avut inca un concert, Paulus de Mendelssohn. Fantastic a iesit. Si-l repetam duminica dincolo de Alpi.😀
    Da, sunt incredibil de norocoasa, insa n-ai de ce sa fii trist, darul urechilor care aud e nespus de pretios si el.

    copilfrumos
    Hei! Bun venit! Dupa ce aud concertul sau istorisiri de la voi trec sa-ti intorc felicitarile.🙂

  3. 4 doctor demonicus-sabbaticus Iunie 25, 2009 la 4:20 pm

    pin:
    I spoke my mind😀
    Ai observat ca pana si nucleele dure de ultras nu au timp sa se bata atunci cand isi canta dragostea pentru echipa?

    „Bach’s music is the only argument proving the creation of the Universe can not be regarded a complete failure” ( E.C)

  4. 5 windwhisperer Iunie 26, 2009 la 4:35 pm

    hello Norocoaso !!!
    ” avand din nascare un suflet obisnuit , am cerut musicii sa-mi dea altul : asa au inceput necazuri nesperate… ”
    hello doc ! indeed
    ” fara Bach , teologia ar fi lipsita de obiect ..” dubla imposibilitate….

  5. 6 pinguilde Iulie 4, 2009 la 8:09 pm

    doc
    Bach.🙂
    Nu pot fi de acord cu only totusi. Chiar daca asta inseamna sa-l contrazic pe EC.

    windy
    Las’ ca ti-am vazut pianul. Nu-s singura norocoasa!🙂


Lasă un răspuns

