De Rusia, cu dragoste

m: ce popor nu iti place, pin?
pin: nu cred ca exista asa popor
m: eu am o problema cu rusii

Am vrut sa scriu despre prostul gust, dar il aman. Inca o data.

Nu e o intrebare comoda. Crescand culegem cumva pe drum resentimente pe care le tintim mai la nimereala sau la fix spre cate o natie. Pe baza de vecini care ocupau locul de parcare al lui tata, de penalti neacordat de cate un arbitru intr-un meci vital al nationalei noastre, de sefulet cu aere esuat la noi in tarisoara via o companie multinationala, hotarat sa-si razbune exilul pe subalterni. Pe baze istorice sau din solidaritate cu prietenii. Pana la urma declansatorul nu conteaza, ci ce ramane. Neplacerea batand de multe ori spre ura la orice gand tangent cu natia pe care ne-a casunat.

Convietuirea in institut cu oameni stransi de prin toate colturile globului a daramat zidurile coridorului din care priveam lumea la iesirea din adolescenta. Colturile s-au rotunjit treptat, asperitatile s-au tocit si firesc m-am trezit traind in mijlocul unei tolerante ce nu mi-a fost tovarasa de la bun inceput. Am fost tentata sa pun raspunsul meu, adevarat la modul absolut, pe seama educatiei facute fara intentie de colegi. Au fost trei rusi, diferiti pe cat se poate in felul lor de a fi, dar asemanatori in simpatia ce mi se desteapta cand imi indrept gandurile spre ei.

Zic de rusi pentru ca si la mine Rusia ar fi candidata cu cele mai mari sanse, din motive cat se poate de serioase. Pe de o parte pentru ca prietenia cu Temo si familia lui m-a implicat emotional in conflictul din Georgia unde clar atasamentul meu sta de partea careia Rusia ii este dusman. Pe de alta pentru ca mama e basarabeanca refugiata.

Povestile basarabenilor sunt asemanatoare. Trenul cu avutul restrans la minimul necesar. Opririle in camp, tupilarile printre tufe in timp ce cerul noptii e luminat de explozii. Odata ajunsi intr-un orasel romanesc, secretomania si interdictia la folosirea limbii ruse. Autointerdictia. Nu cumva sa fie trimisi inapoi. Viata luata de la zero cu o istorie falsa in spate. Nu vad cum ai putea sa-i iubesti pe cei care ti-au facut asta.

Si totusi nimic din acest trecut nu a razbatut pana in copilaria mea. Rusa bunicii era fluenta si se facea simtita si in inflexiunile romanei molatice si galgaite pe care o vorbea. Dupa ce refuzase sa o invete pe mama cat fusese ea copila, acum ii impartasea toate gandurile prea „adulte” pentru urechile mele inocente in limba cotropitorilor. Pe un ton conspirativ ce la vremea respectiva imi atata curiozitatea, iar acum imi aduce o umbra de zambet. Era o nastrusnicie copilaroasa in felul in care se ascundea de mine. Poate asta a accentuat impresia de apartenenta a bunicii la spiritul rus. Si prin traslatie si a mea. Cursivitatea vorbelor soptite in timp ce privirea statea de sase pandindu-mi o eventuala tresarire de intelegere tradau un abandon ce depasea nationalul. Crescuse cu limba asta si facea parte din ea. Oamenii rai ce o gonisera de acasa si carora le purta ranchiuna – o nu, nu-i iertase – vorbeau doar din greseala aceeasi limba.

Cand i-am cunoscut pe colegii rusi n-am putut indeparta o senzatie a unui ceva indecelabil pe care-l aveau in comun cu bunica. Si nu era limba. Mai degraba o scanteiere aparte a ochilor. Sau un fel subtil si usor nazal de cadere in visare.

De aceea atunci cand vine vorba de Rusia, desi as avea toate motivele ca sa ma dezic de ea si sa o scuip sfidator drept in fata, nu pot decat sa oftez. Ma aflu undeva atat departe de tara asta si in acelasi timp nu-s libera de ea. Simt Rusia  ca pe un atavism si razvratirea impotriva ei ar fi totuna cu razvratirea impotriva mea.

17 Responses to “De Rusia, cu dragoste”


  1. 1 Alex_S Martie 26, 2010 la 4:59 am

    Bunicul s-a dus din cauza lor…
    Eu am fost legat de ei printr-o coincidenta stranie, legata de aniversarea marii revolutii din octombrie…😉
    Imi sunt indiferenti acum si in timp sper sa scapam de cosmarul lor, precum si Tampa a impadurit la loc I. V. STALIN-ul cioplit barbar in coasta-i …

  2. 2 pinguilde Martie 26, 2010 la 11:37 am

    Indiferenti nu-mi sunt, pentru ca se amesteca in moduri ce-mi par strambe rau in oalele celor care nu-mi sunt indiferenti. Dar nu pot pune vina grandomanilor alora de-i conduc in carca unui intreg popor. Chiar daca se poate argumenta ca poporul are exact conducatorii pe care-i merita, e un pic fortata zicerea asta. Caci orice popor se misca cu o mare inertie. O manipulare acum inca reverbereaza peste 100 de ani. Nu-i chiar asa simplu de judecat si decat sa o fac la nivel colectiv, prefer sa ma bucur de oamenii ce-mi ies in cale si care imi seamana in prea multe ipostaze.🙂

    Dar sunt curioasa cum ai ajuns tu la detasare. Dupa ce am scris m-am gandit ca de fapt multi oameni care au resentimente nationale le au nu atat pe baza deosebirilor, cat a asemanarilor. Ma bucur ca am scapat de asa blestem.

  3. 3 Alex_S Martie 26, 2010 la 1:12 pm

    Pin

    Vreau sa-ti spun ca de multe ori indiferenta vine din uitare. Stiu e periculos, dar asta-i specia umana: preferam sa invatam din greselile proprii.

    Prefer sa iau oamenii ca indivizi si nu ca singularitati ale unei natii. E mai usor asa…🙂

  4. 4 pinguilde Martie 27, 2010 la 12:34 am

    Da, dar exista undeva o veriga unde incepe uitarea. Nu cred ca tu esti aceea.🙂

    La fel si la mine. Bunicii sunt cei care au ales-o. Nu stiu cat de constient au facut-o. Pe bunicul nu l-am auzit niciodata povestind. Bunica mai zicea, dar totdeauna intre mai multe sh-uri. Ca altfel ei stiu ce se poate intampla si mai bine sa nu vedem si noi. La mama, neintamplandu-se, acest „ce se poate intampla” a devenit un basm. Intoteauna a glumit pe seama temerilor bunicii. Eu nici atat n-am mai avut cum sa le iau in serios. Mai ales ca am avut balanta cu greutati pe ambele talere. Pe de o parte povestile ei si insistenta in a ne convinge ca o cheama Lucia si nu Liubovia, cum scria in buletin, insistenta care era forma ei de protest la legaturile cu Rusia, pe de alta recursul atat de comod la limba rusa, si chemarea bunicului: Liuba. Anumite legaturi odata innodate nu le mai desfaci cu una cu doua.

    Stiu insa si oameni care care nu isi lasa copiii sa uite. Si multi nu uita, ba sunt chiar mai aprigi decat parintii. Gasesc mostenirea asta putin amestecata cu otrava, dar nu-i pot judeca.

    Mi se pare interesant insa ca mecanismele prin care resentimentele dispar sau se mentin se bazeaza pe solidaritate si afectiune.

  5. 5 Mélanie Martie 27, 2010 la 3:01 pm

    Bonjour Pin!

    @”Mi se pare interesant insa ca mecanismele prin care resentimentele dispar sau se mentin se bazeaza pe solidaritate si afectiune.”

    da, categoric… voi fi avut nenumarate ocazii de-a merge în Rusia, ex-URSS, ca turist(a), dar am refuzat din capu’ locului si azi, acum NU cred ca voi trece vreodata hotarul rusesc. Pentru mine(si nu numa’!) e ceva visceral, Rusia=Yalta 1945…😦

    P.S. titlul postului tau m-a dus cu gându’ la James Bond(ah, Sean Connery!) în „From Russia, with love…”, natürlich!😉

  6. 6 windwhisperer Martie 29, 2010 la 3:34 pm

    salut !
    Melanie , exact la acest film ma poticnisem cand am vazut titlul🙂
    si inca mi-s urechile zgariate de la…limba rusa a commisarei ):)
    @Pin… conducatorii au * cioplit* poporul timp de 70 de ani.E foarte greu sa-l refaci la * normal.*
    Evacuarea in 24 de ore din casa cand aveam ~ 4- 5 ani nu se uita nici acum😦
    locuitul la * comun* cu o familie de rusi lucratori la *cominform*, intr-un apartament de 4 , ei trei camere noi una, ambele familii de cate 4 persoane; zdranganitul la pian al fiicei lor mici care nu dorea sa invete * fur elise* iar * dusia* o plesnea peste degete ; ( noi copiii ne jucam in ascuns, caci parintii nu ne dadeau voie si nu-si vorbeau , asa am invatat sa * zdranganesc * la pian cand adultii erau la ..piata) singura amintire placuta cu rusii( pacalitul adultilor); vorbitul tare , in limba lor in locurile publice, fara nici o modestie; o colega rusoaica ai carei parinti *au studiat in Ro* si mama ei o * alinta* in romaneste cu * vaca incaltata* ; la care pamantul incepe si se termina la ei….nu ma face sa uit , or sa-i iert.
    sorry , traumele copilariei se vad dupa multi ani !
    …………………….
    poveste adevarata :
    la o statie de benzina, noi faceam plinul ; un tip se balbaia cu o agenda mica in mana intreband de directii attandantul , care nu pricepea ce zicea in broken english.
    De la sapte poste m-a lovit in urechi acel *e moale* care nu se spala din dulcea limba rusa. ( tu ai facut rusa obligata??… in clasa 1-2 incepeam cursurile cu imnul rusesc )
    Se apropie de al meu hubby…. si am realizat dezastrul iminent , din zambetul ce-i flutura pe sub musteata🙂
    * -nu va suparati , am o harta cam mica si nu vad incotro……
    – eheee, v-ati invatat cu harti mari, acum multumeste-te cu una mica …*
    o privire tampa , a intors sa plece dar n-a rezistat se intrebe : – da de unde stiti ca-s din ……
    Atunci am plecat noi , ignorandu-l
    sorry , * scanteierea aparte din ochi* nu ma lasa sa uit😦
    altfel , zi buna , Austria :):) mai ai zapada??😉
    xxxj.

  7. 7 doctor demonicus-sabbaticus Martie 29, 2010 la 5:49 pm

    pin:
    De foarte multa vreme se incaiera in mine Rusia lui Tolstoi, Dostoievski, Esenin, Ceaikovski, Mihalkov sau Pavel Lungi cu cea a lui Beria si Stalin. Ma bucur ca pana acum a castigat prima. Lupta insa continua…pana la finalul zilelor

    P.S. A fost o perioada in care eram fluent in Rusa. Mi-e dor de ea…eram tanar😀

  8. 8 doctor demonicus-sabbaticus Martie 29, 2010 la 5:54 pm

    La 2 minute dupa ce am terminat de postat aici am vazut asta

    http://ca.news.yahoo.com/s/capress/100329/world/eu_russia_subway_blast

    Barbaria nu il cunoaste pe Esenin😦

  9. 9 pinguilde Martie 29, 2010 la 9:19 pm

    mel, windy
    Nu degeaba am pus titlul asa.🙂

    Tocmai pentru ca as fi putut fi pastratoarea urii ancestrale va inteleg. Dar ma si bucur ca am fost scutita de grija asta. E o responsabilitate (inutila dupa parerea mea) pe care nu mi-as fi dorit-o.

    Windy, inteleg ca si istoria ta e strans impletita cu ite rusesti. Nu ti-ar fi fost mai usor sa ramai totusi la inocenta cu care te jucai pe ascuns?🙂 Caci pana la urma tipul balbait de la benzinarie nu e decat tovarasul tau de joaca sau poate chiar copilul lui. Altfel, a venit si la noi primavara. Desi sambata mi-a aratat nepotul o fasie de zapada supravietuind inca la poale de padure.🙂

    doc
    Pe la 9 ani si eu devenisem. Mi se paruse foarte important sa fur secretele.😀 Inexplicabil pentru mine e ca dupa ce n-am mai studiat-o, de la 10 ani pana acum, am reusit sa o uit complet. Dar complet! De studiat am facut-o pentru ca asa am iesit la imparteala limbilor pe clase. N-am mai prins anii obligativitatii.

    La Rusiile care nu-mi plac as pune-o si pe cea a lui Putin, care cred totusi ca nu se suprapune peste cea reala. Iar atacurile sinucigase nu fac decat sa mareasca familia celor care isi vor invata copiii sa nu uite.😥 Mi-a zis de ele azi dimineata un prieten care a citit, chiar inainte sa scrie Windy. Pe cand ma pregateam sa-i raspund Melaniei.

  10. 10 windwhisperer Martie 29, 2010 la 10:31 pm

    pin ule ,
    nici ura , nici love…indiferenta ! si o teama ca *lupul nu-si schimba decat parul*… btw Putin.
    doc, dupa multi ani de rusa, niciodata fluenta, cu o profa gen commisara din * with love from Russia* am iubit scriitorii lor mari Dar era mandatoriu sa studiezi * tanara garda* iar eu am vorbit la bac de Anton Pavlovici Cehov…radilsia na beregu Azovscoe moria… si m-au declarat antirusia…pfff , cum sa-i iert????
    Ce s-a intamplat azi la Moscova e scary and sad…nu le doresc asa ceva. oh , voi sanii si voi cai , voi cai…..

    Alex… marea revolutie din october de la 7 november :):)cata bataie de cap mi-a dat :):)
    cu bine tuturor !!!
    j

  11. 11 pinguilde Martie 30, 2010 la 12:25 pm

    Am zis de ura pentru ca dupa ce m-a framantat chestiunea o vreme, l-am intrebat pe m. de ce. Pitestiul e printre motive, desi m. e foarte, foarte tanar. Si manat poate si de focul tineretii mi-a mai zis si ca i-ar starpi pe toti. Sunt sigura ca doar la modul imaginar. Spre deosebire de celelalte natii neagreate de romani, cu rusii motivele sunt intotdeauna foarte solide si personale. Si mi se pare ca atata timp cat exista un pact de neagreare nu se poate vorbi totusi de indiferenta. Inteleg neiertarea celor care au comis pacatele. Dar aceia care au gresit fata de noi sunt dusi de mult. Iar noi nu-i mai iertam nici pe cei care n-au apucat inca s-o faca. Cei care practic nu ne-au facut nimic, desi clar potential exista. Mentalitatile inradacinate in 70 de ani de comunism pe fata, plus inca 20 mascati nu se sterg din prima cu buretele. Mi-e teama insa ca in aceeasi situatie ne-am afla si noi. De fapt mi-e teama ca intr-o situatie similara ne aflam si noi. Oana tocmai ce-a strigat exasperata de asta. Mai vad si o alta problema cu vinovatiile astea colective. Le sterg pe cele individuale. Mujicul care a tras cu sarg e la fel de vinovat ca cel care a dat ordinul, dar si ca nevasta-sa care doar s-a chinuit sa le puna o zeama copiilor pe masa.

  12. 12 pinguilde Martie 30, 2010 la 12:36 pm

    M-am mai gandit la chestiunea cu Stalin. Nici macar n-a fost rus. Si ce aspru mai platesc acum georgienii ca l-au dat. Exact in aceeasi situatie s-ar fi putut trezi austriecii fata de nemti cu Hitler al lor. Diferenta a facut-o un strop de noroc, atat. La nivel de natii cred in egalitate. De la cunostintele statistice mi se trage. Legea distributiei uniforme rules.

  13. 13 Alex_S Martie 30, 2010 la 12:55 pm

    Stalin si poporul rus,
    Libertate ne-au adus!

  14. 14 Alex_S Martie 30, 2010 la 12:57 pm

    Corectorul imi spoteste ca in original, inainte de cenzura, versurile spuneau:

    Stalin si poporul rus,
    Libertatea ni s-a dus!

  15. 15 pinguilde Martie 30, 2010 la 1:00 pm

    Alex
    Bine ca ai corectat. Ca am simtit ca mi-e pusa pasnicia la incercare.🙂

  16. 16 Mélanie Martie 30, 2010 la 7:07 pm

    @Pin, te citez:”Pitestiul e printre motive…” It’s been my hometown before I left Romania, asa ca stiu ce orori s-au petrecut acolo, de la câtiva supravietuitori…😦

    @Windy, votez cu tot-tot ce-afirmi mai sus… un sentiment imposibil de descris, de explicat, de definit…
    zici:”cum sa-i iert????”
    Stii cine a „vândut” România rusilor la Yalta în ’45, da?! Generalul de Gaulle NU a fost „invitat” de Roosevelt si Churchill acolo, stiau ca s-ar fi opus ca „enclava latina România” sa fie cedata rusilor…😦

  17. 17 anktiu Aprilie 1, 2010 la 3:09 pm

    Eu sunt mica, nu m-a impresionat istoria, doamne-z multzam ca nu trebuie sa traiesc in vremuri recum cele care au trecut sau precum cele care fac viatza grea unora din alte parti ale globului care n-au scapat de razboaie. Nu-mi bat capul cu subiectul.
    Am prieteni foarte buni si din turcia si din rusia, desi istoria din manuale mi-a tot spus de-a lungul scolii ca si turcii si rusii nu s-au multumit cu larghetea hartilor lor si au venit pofticiosi sa inhatze si romania, dorind sa cucereasca lumea intreaga. Intotdeauna am suspectat insa ca noi romanii am fost niste stupizi de fapt, luptandu-ne cu popoare mai evoluate, care veneau sa ne civilizeze – ba cred ca nici asta nu e ideea mea originala, pare-mi-se ca am auzit-o la cineva care e suparat pe romania.
    Am trecut la un moment dat printr-un orasel foarte dragut din ungaria si cugetam cu traian ca putea si romania sa fie mai „la zi” cu toate daca nu ne opuneam atator influente civilizatoare din afara. Ce stim noi, avantaje si dezavantaje mai mult sau mai putin vizibile sunt peste tot. Dar ne gandeam asa, intr-o zi, in fatza unui trotuar frumos pavat si perfect curat, unde iarba se termina exact langa bordura, nu mai dincolo de ea, iar oamenii se plimbau la soare cu un mers lent de clam si cu liniste pe chip.


Lasă un răspuns

